زمان انتشار:
09:41 - 2022.09.05

مفهوم کمیسیون (Commission) و اسپرد (spread)

شما اینجا هستید:

Loading

کمیسیون در لغت به معنای حق دلالی یا کارمزد است. اما در فارکس کمیسیون تنها به حق دلالی بروکر در حساب های ECN گفته می شود.

هزینه انجام تراکنش‌ها (معاملات) در بازار فارکس به بروکر یا کارگزار پرداخت می‌شود.

بروکر های فارکس دو قیمت مختلف برای یک جفت ارز به شما ارائه می دهند: قیمت BID و قیمت ASK . قیمت BID نرخی است که می توانید ارز پایه را در آن بفروشید(قیمت پیشنهادی بروکر). “ASK قیمتی است که می توانید ارز پایه را به آن خریداری کنید(قیمت درخواستی بروکر).

اختلاف قیمت Bid و Ask اسپرد نامیده شده که از آن با نام “اسپرد قیمت BID / ASK” نیز یاد می‌شود. بعبارت دیگر، اسپرد در واقع جواب این سوال است که یک کارگزار “بدون کارمزد” از کجا درآمد خود را کسب می‌کند؟ به جای گرفتن هزینه جداگانه برای انجام معاملات، این هزینه در دل نرخ خرید و فروش جفت ارز مورد نظر شما قرار داده شده است. از نقطه نظر کسب و کار، این کار منطقی است. کارگزار خدماتی را ارائه داده و باید به نوعی کسب درآمد کند.

هزینه های فعالیت در فارکس

اسپرد: اختلاف اسک و بید که خود به دو دسته ثابت و شناور تبدیل می شود و به نوع حساب معاملاتی مربوط است که شامل کل یا قسمتی از کارمزد فعالیت در فارکس است.
کمیسیون: مقدار مشخصی کارمزد برای انجام معاملات که نسبت به جفت ارزها، بروکرهای مختلف و حساب های معاملاتی متفاوت می باشد. این نوع هزینه یا کارمزد در حساب های (ecn) وجود دارد.
رول کردن: بروکر برای باز نگه داشتن معامله در روز بعد یا به عبارت دیگر انتقال به روز بعد، فاکتوری تحت عنوان مارکاپ در محاسبه سواپ را اعمال می کند که دارای نرخ متغیری می باشد. که خود این مورد جزء سیاست های بروکر می شود.

یک تریدر با پیشنهاد و درخواست به عنوان هزینه های مخفی معامله درگیر است بنابراین قبل از انتخاب بروکر به تمام جزئیات حسابهای ارائه شده توسط آنها، دقت کنید زیرا پس از ایجاد یک حساب معاملاتی، شما تمام قوانین مربوط را پذیرفته اید، این بدان معناست که شما یک قرارداد را پذیرفته اید و دیگر حق اعتراض به مفاد آن را نخواهید داشت.

تفاوت اسپرد و کمیسیون

کمیسیون در بازار فارکس شامل کارمزد بروکر در حساب های ECN است اما اسپرد در حساب های غیر ECN کارمزد بروکر است و در حساب ECN کارمزد ارائه دهنده نقدینگی.

انواع اسپرد

  • اسپرد ثابت
  • اسپرد متغیر یا شناور

اسپرد ثابت معمولاً توسط بروکر هایی ارائه می شود که به عنوان بازار ساز یا مدل «میز معامله» فعالیت می کنند، در حالی که اسپرد های متغیر توسط بروکرهای «بدون میز معاملاتی» کار می کنند ارائه می شود. البته موضوع کمی پیچیده است و تمام بروکر ها مارکت میکر محسوب می شوند.

  • اسپرد ثابت

اسپرد ثابت یا (Spread Fixed) بدون توجه به شرایط بازار در هر زمان ثابت باقی می ماند. به عبارت دیگر، این که بازار مانند موج های خروشان دریا بی ثبات یا مانند یک کوالا آرام باشد، (spread) ثابت خواهد بود. اسپرد ثابت یک ویژگی برای حساب های معاملاتی ارائه شده توسط بروکرها بشمار می رود، این نوع spread نشان دهنده یک حساب معاملاتی مارکت میکر نیز می باشد.

    • مزایای اسپرد ثابت

معامله در حساب‌های با اسپرد فیکس، به سپرده اولیه کمتری نیاز داشته، بنابراین معامله با اسپرد ثابت گزینه‌ای ارزان تر برای معامله گرانی است که پول زیادی برای شروع معامله در فارکس ندارند. معاملات با اسپردهای ثابت همچنین محاسبه هزینه‌های معاملاتی را قابل پیش بینی تر می‌سازد. از آنجا که اسپرد هرگز تغییر نمی‌کند، همیشه از آنچه هنگام باز کردن معامله پرداخت می‌کنید مطمئن هستید.

    • معایب اسپرد ثابت

هنگام معامله با اسپردهای ثابت، ریکوت ها ممکن است بصورت مکرر رخ دهند، زیرا نرخ دهی فقط از یک منبع (کارگزار شما) می‌آید. ریکوت در فارکس به معنی لغو سفارش شما در قیمت قبلی و ارائه قیمت جدید به خاطر تغییر قیمت است. زمان‌هایی وجود دارد که بازار فارکس بی ثبات بوده و قیمت‌ها به سرعت در حال تغییر هستند. از آنجا که اسپردها ثابت هستند، کارگزار قادر نخواهد بود برای وفق با شرایط لحظه‌ای بازار، اسپرد را افزایش دهد. بنابراین اگر بخواهید وارد معامله‌ای با قیمت مشخص شوید، کارگزار معامله را “لغو” کرده و از شما می‌خواهد تا قیمت جدید را بپذیرید. سپس شما با قیمت جدید “دوباره قیمت دهی یا ریکوت خواهید شد”.

  • اسپرد شناور

اسپرد متغیر یا شناور یک مقدار دائماً در حال تغییر بین نرخ های درخواستی و پیشنهادی است. به عبارت دیگر، اسپردی که برای خرید یک جفت ارز پرداخت می کنید به دلیل مواردی مانند عرضه، تقاضا و کل فعالیت معاملاتی در نوسان است.

اسپردهای شناور توسط کارگزاران بدون میز معاملاتی ارائه شده و این کارگزاران، قیمت‌های جفت ارز خود را از فراهم کنندگان نقدینگی متعددی دریافت می‌کنند. این قیمت‌ها را بدون دخالت میز معاملاتی به تریدر یا مشتریان خود انتقال می دهند.

در حالت عادی، در زمان انتشار اطلاعات اقتصادی و همچنین زمان‌هایی که نقدینگی در بازار کاهش یافته (مانند تعطیلات و نیمه شب ها و..)، اسپرد واید شده، یعنی افزایش می‌یابد.

  • در اسپرد شناور spread variable فاصله اسک تا بید در زمان باز کردن ترید با فاصله ask تا bid در زمان بستن ترید متفاوت است.
  • اسپرد در بین هر کدام از جفت ارز ها متفاوت است و هر چه نقدشوندگی در یک جفت بیشتر باشد اسپرد شناور کاهش پیدا می کند.
    • مزایای اسپرد شناور

از آنجایی که عرضه و تقاضا بروی اسپرد شناور تاثیر گذار است می توان جفت ارزهایی که کمترین اسپرد را برای معامله دارند، پیدا کرد زیرا این قیمت ها را بروکر از ارائه دندگان نقدینگی دریافت می کند.
معاملات فارکس با اسپرید متغیر همچنین قیمت گذاری شفاف تری را فراهم می کند، زیرا دسترسی به ارائه دهندگان نقدینگی متعدد به معنای قیمت گذاری بهتر به دلیل رقابت است.

    • معایب اسپرد شناور

اسپردهای شناور برای معاملات اسکالپر (scalper) مفید نیست. زیرا می توانند به سرعت سود هایی را که به واسطه این شیوه بدست آمده را از بین ببرند.
اسپرد شناور (spread variable) برای معامله گران خبر، به همان اندازه بد است. چرا که ممکن است به حدی گسترش یابد که دیگر معامله به صرفه نباشد و انجام آن ریسک بسیاری به همراه داشته باشد.
یکی دیگر از معایب اسپرد شناور spread variable زمانی نمایان می شود که تریدر معامله ای می کند و قیمت به سرعت خلاف جهت پیش بینی او شروع به حرکت می کند در این حالت اگر فشار زیادی در بازار باشد برای بستن معامله بروکر اسپرد نسبتا زیادی می گیرد.

تفاوت اسپرد ثابت و اسپرد شناور

در واقع تفاوت دو نوع اسپرید در نرخ bid و ask قابل مشاهد است.

به طور معمول، در هنگام انتشار داده های اقتصادی و همچنین سایر دوره هایی که نقدینگی در بازار کاهش می یابد(مانند تعطیلات و شروع جنگ در یک منطقه خاص و…)، اسپرد شناور با افزایش روبرو است.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید (EURUSD) را با اسپرد 2 پیپ خریداری کنید، اما درست زمانی که می خواهید روی خرید کلیک کنید، گزارش بیکاری ایالات متحده منتشر می شود و با سرعت (spread) به 20 پیپ می رسد!

به طور کلی، معامله گرانی که موجودی کمتری دارند و کمتر تجارت می کنند، از قیمت گذاری ثابت اسپرد سود می برند و معامله گرانی که حساب بزرگتری دارند در ساعات اوج بازار (وقتی شدیدترین اسپردها وجود دارد) به طور مداوم معامله می کنند و از (spread variable) سود می برند.

همچنین معامله گرانی که خواهان اجرای سریع معامله هستند (spread variable) برایشان مفید است.

اسپرد شامل بخشی از هزینه فعالیت در بازار فارکس برای معامله گران است که در انواع حساب های ارائه شده توسط بروکرها وجود دارد.

نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

اسپرد معمولاً به پیپ اندازه گیری می شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است. در بیشتر جفت ارز ها ، یک پیپ برابر است با 0.0001.

نمونه ای از اسپرد 2 پیپ برای یورو / دلار آمریکا 1.1051 / 1.1053 خواهد بود.

در اینجا یورو ارز پایه و دلار ارز ثانویه است. قیمت پیشنهادی بروکر (Bid) برابر 1.1051 و قیمت درخواستی بروکر (Ask) برابر 1.1053 می باشد.

جفت ارزهایی که یک طرف آنها ین ژاپن است فقط تا 2 رقم اعشاری آورده می شوند (مگر اینکه قیمت دهی تا کسر 1 پیپ انجام شود ، که در اینصورت 3 اعشار قید می شود.). به عنوان مثال، اگر USD / JPY برابر با 110.00/110.04 باشد. این نرخ بیانگر اسپرد 4 پیپ است.

شما فقط به دو چیز نیاز دارید:

1- مقدار یا ارزش هر پیپ
2- تعداد لات هایی که معامله می کنید.

 

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *