زمان انتشار:
09:32 - 2022.11.16

نحوه محاسبه سود و زیان در فارکس

شما اینجا هستید:

Loading

محاسبه سود و زیان معامله را باید با درک محاسبات جفت ارزها شروع کنید. سود و زیان معامله همیشه بر اساس ارز دوم جفت ارز مشخص می‌شود. یعنی اگر می‌خواهید EURUSD معامله کنید، سود و زیان معامله بر اساس دلار خواهد بود. اما اگر بخواهید USDJPY معامله کنید، سود و زیان معامله هم بر اساس ین ژاپن خواهد بود.
فرمول محاسبه سود و یا زیان معامله برابر است با:

حجم معامله * اندازه تغییرات قیمت

به طور مثال اگر تغییرات قیمتی جفت ارزی ۲۰ پیپ یا ۰.۰۰۲۰ باشد و حجم معامله هم ۱۰۰ هزار واحد، سود یا زیان معامله برابر خواهد بود با:

۰.۰۰۲۰ * ۱۰۰ هزار = ۲۰۰ واحد از ارز دوم

یعنی ۲۰ پیپ تغییر در جفت ارزی مثل EURUSD برابر با ۲۰۰ دلار است. چون ارز دوم در جفت ارز EURUSD، دلار آمریکاست، نیازی به تبدیل آن نیست. اما اگر جفت ارز مورد نظر USDCHF بود، عدد به دست آمده به جای ۲۰۰ دلار، برابر ۲۰۰ فرانک سوئیس بود. یعنی باید ۲۰۰ فرانک سوئیس را به دلار آمریکا تبدیل کنید. برای این کار کافی است ۲۰۰ فرانک سوئیس را به نرخ برابری USDCHF تقسیم کنید.
فرمول اول حاصل ضرب حجم معامله در اندازه تغییرات قیمت است. این فرمول نشان می‌دهد که سود یا زیان بر اساس ارز دوم جفت ارز چقدر است. حال اگر ارز دوم جفت ارز، ارزی به غیر از دلار آمریکا باشد، باید حاصل را تبدیل کنیم. در مثال بالایی، سود یا زیان معامله بر اساس فرانک سوئیس بود و با تقسیم آن بر نرخ برابری USDCFH، سود یا زیان هم به دلار تبدیل شد. حال اگر جفت ارز USDJPY یا USDCAD بود، حاصل ضرب فرمول اول هم بر اساس ین ژاپن یا دلار کانادا به دست می‌آمد. یعنی برای تبدیل آن‌ها باید حاصل ضرب را بر USDJPY یا USDCAD تقسیم می‌کردیم.
این دو فرمول را می‌توان برای محاسبه ارزش هر پیپ هم استفاده کرد. کافی است در فرمول اول به جای اندازه تغییرات، عدد ۰.۰۰۰۱ یا یک پیپ را بگذارید.

عوامل تاثیرگذار در بازار فارکس

بازار فارکس بازار ارزهاست و دولت ها و بانک های مرکزی تمرکز زیادی روی این بازار دارند. اگر اندکی نرخ ارز بالا پایین شود، کشورها و اقتصادها بهم میریزند. پس این بازار برای دولت ها بسیار مهم و حیاتی است.

اقتصاد کلان

مهمترین و بزرگترین عامل اثر گذار در بازار فارکس سیاست های اقتصاد کلان دولت هاست. اقتصاد کلان مربوط به اقتصاد تمامی کشور هست و مسائل مهمی چون نرخ بهره، نرخ تورم، نرخ بیکاری، سیاست های پولی و مالی را در برمیگیرد.

تمامی بخش های اقتصاد کلان در بازار فارکس تاثیر مستقیم میگذارند و نرخ برابری ارزها را مشخص میکنند. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۹، بعد از رکود بازار های مالی و بحران جهانی، بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت که نرخ بهره را به کمترین حد ممکن یعنی ۰.۲۵% نگه دارد. در پی این تصمیم نرخ طلا و سایر ارزها در برابر دلار رشد کرد و دلار ضعیف شد.

نرخ بهره چیست

اگر نرخ بهره کم باشد، مردم تمایل دارند که از بانک وام بگیرند، و آن را در کسب و کارها سرمایه گذاری کنند. اینکه مردم بتوانند با نرخ کم از بانک مرکزی وام بگیرند، کسب و کار راه بیندازند و رشد کنند اتفاق خوبی است.

نرخ بهره یکی از مهمترین بخش های اقتصاد هر کشوری هست که کنترل و تنظیم آن بسیار مهم است و بر نرخ ارز کشور تاثیر مستقیم میگذارد.

نرخ تورم

نرخ تورم از شاخصی به اسم شاخص قیمت مصرف کننده به دست می آید.

به طور مثال ما در زندگی روزمره مان کالاهایی مانند گوشت، مرغ، میوه ،همچنین انرژی مانند برق و گاز و بنزین، خوراک، پوشاک، مسکن و…مصرف میکنیم و برای زندگی مان ضروری هست. اگر تمامی این نیازها را در یک سبد جمع کنیم و سبدی درست کنیم که نشان دهنده تمامی این قیمت هاست، ما شاخص قیمت مصرف کننده درست کردیم.

این شاخص به ما نشان میدهد که سال گذشته این عدد ۱۲۰ بوده و امسال به ۱۳۰ افزایش پیدا کرده. افزایش این شاخص به معنی تورم هست، یعنی امسال افراد باید پول بیشتری برای نیازهای روزمره شان بپردازند.

تورم نه باید زیاد باشد و نه کم. اگر تورم زیاد باشد زندگی برای مردم سخت میشود.راجع به آینده خودشان و قیمت ها مطمئن نیستند و اگر کم باشد نشان دهنده رکود است. زیرا مردم خریدی نمیکنند که قیمت ها رشد کنند. پس تورم مهم هست. هنگامی که در کشوری تورم بیش از حد زیاد میشود، ارز آن کشور ضعیف میشود. این بدان معناست که افراد برای اینکه بتوانند خرید کنند باید پول بیشتری بپردازند، پس ارز ضعیف تری دارند.

علاوه بر نرخ بهره و نرخ تورم، دیگر محرکه های اقتصادی مانند نرخ بیکاری به شدت در اقتصاد کشور و نرخ ارز در بازار فارکس تاثیرگذار است. نرخ بیکاری، نشان دهنده سطح اشتغال در کشور هست. به عنوان مثال نرخ بیکاری در آمریکا سال ۲۰۱۹ تقریبا ۳.۸% است که نرخ بسیار خوبی هست. این بدان معناست که ۹۶.۲% مردم آمریکا که توانایی و تمایل به کارکردن را دارند،مشغول به کار هستند. آن ها پول درمیاورند و میتوانند مصرف کنند و پول را به چرخه اقتصادی بازگردانند.

علاوه بر نرخ بیکاری، عواملی مانند نرخ خرده فروشی، شاخص خرید مدیران و…هستند که در بازار فارکس و ارزها بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *