زمان انتشار:
12:50 - 2022.12.08

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

شما اینجا هستید:

Loading

موج و اصلاح

در بازارهای مالی قیمت‌ها همواره در یک جهت حرکت نمی‌کنند. حتی در بازارهای روند دار هم بازار حرکات نوسانی را به نمایش می‌گذارد. همیشه هر حرکت صعودی یا نزولی یک‌طرفه با یک حرکت عکس آن ادامه می‌یابد و اگر بازار روند دار باشد، بعد از کاهش یا افزایش نسبی بازار قیمت‌ها دوباره در مسیر روند اصلی حرکت می‌کنند.

پس می‌توان گفت که حرکات زیگزاگ بازارهای مالی که در روندهای قوی دیده می‌شود، در واقع مجموعه‌ای از موج‌ها و اصلاح‌ها هستند. اگر در حال تحلیل بازار هستید و روند بازار را تشخیص داده‌اید، حتماً با این سؤال مواجه می‌شوید که از کجا باید وارد بازار شد؟ یا بازار تا کجا می‌تواند حرکت کند؟ در این بخش می‌خواهیم به این سؤالات جواب دهیم.

موج چیست و تا کجا ادامه می‌یابد؟

حتماً در بازار متوجه حرکات قیمتی یک سویه‌ای شده‌اید. حرکاتی که در یک جهت صعودی یا نزولی ادامه می‌یابند. معمولاً تحلیلگران تکنیکال از مقاومت‌ها یا حمایت‌ها برای تعیین محل احتمالی پایان موج استفاده می‌کنند. اما یک روش بهتری هم برای تشخیص موج و زمان پایان آن (یعنی ورود به فاز اصلاح) وجود دارد. تئوری فیبوناچی یکی از ابزار مهم تحلیل تکنیکال است. بسیاری از معامله‌گران از فیبوناچی استفاده می‌کنند اما علت استفاده از آن را تنها تعیین حمایت یا مقاومت در بازار می‌دانند. حقیقت امر این است که شما می‌توانید با فیبوناچی کارهای زیادی بکنید.

موج یک حرکت یک سویه از کف به اوج (موج صعودی) یا از اوج به کف (موج نزولی) است. تشخیص آن کار ساده‌ای است. تنها کافی است پایین‌ترین و بالاترین قیمت را پیدا کنید. به نمودار بالایی نگاه کنید. در این نمودار بازار در حال تشکیل کف‌های قیمتی بالاتری است و اوج‌های جدید هم در سطوح بالاتری تشکیل می‌شوند. پس ساختار بازار نشانگر یک روند صعودی است.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، موج صعودی اخیر بازار تا ۳۸٫۲ درصد اصلاح شده.

اما این درصدها به چه معنی است؟ اندازه موج صعودی بالایی به طور دقیق برابر است با ۲۰۵ پیپ (تفاوت اوج و کف قیمتی موج). فیبوناچی به کمک نسبت‌های درصدی به ما کمک می‌کند تا تشخیص دهیم که در صورت بازگشت نزولی چه مقدار از رشد قیمتی از بین خواهد رفت و یا همان اصلاح خواهد شد.
سطح فیبوناچی ۰ درصدی به این معنی است که رشد اخیر از بین نرفته و بازار توانسته رشدهای اخیر را حفظ کند.

سطح ۲۳٫۶ درصدی نشان می‌دهد که بازار ۲۳٫۶ درصد را از دست داده و یا همان اصلاح کرده است.

 اگر بازار به سطح پنجاه درصد می‌رسید، یعنی نیمی از رشدهای اخیر از بین رفته‌اند و بازار تا ۵۰ درصد اصلاح کرده است.

اگر بازار به سطح فیبوناچی ۱۰۰ درصدی برسد، یعنی تمام رشدهای اخیر از بین رفته‌اند و موج خنثی شده و یا به طور کامل اصلاح شده است.
پس زمانی که موج قیمتی در بازار به راه می‌افتد ما می‌توانیم با توجه به سطوح فیبوناچی میزان اصلاح یا بازگشت قیمتی را مشخص کنیم. علاوه بر این ما می‌توانیم زمان پایان موج را هم پیش‌بینی کنیم. موج چه زمانی وارد فاز اصلاحی می‌شود یا حرکت موج چه زمانی متوقف می‌شود؟ جواب این سؤال ساده است. 

اگر اصلاح موج بیشتر از ۲۳٫۶ درصد باشد، یعنی بازار وارد فاز اصلاحی شده و حرکت قیمتی موج متوقف شده است.

اگر بازار روند صعودی داشته باشد، هر موج صعودی می‌تواند ۲۳٫۶ درصد، ۳۸٫۲ درصد، ۵۰ درصد و یا ۶۱٫۸ درصد اندازه کل موج را اصلاح کند. یعنی اگر موج صعودی تا ۶۱٫۸ درصد هم اصلاح شده باز می‌توان انتظار ادامه روند صعودی را داشت. این ایده باعث می‌شود تا تحلیلگران از سطوح فیبوناچی به عنوان حمایت و مقاومت هم استفاده کنند. معمولاً موج‌های صعودی در اصلاح‌های عمیق تا ۶۱٫۸ درصد حرکت می‌کنند، اما شاید روند صعودی بازار قوی باشد و به همین دلیل اصلاح کوچکی را شاهد باشیم و بازار بعد از برخورد به اصلاح ۲۳٫۶ درصد به روند صعودی ادامه دهد.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *