زمان انتشار:
17:49 - 2022.11.23

مفهوم اصل انطباق

شما اینجا هستید:

Loading

اصل انطباق زمانی اتفاق می‌افتد که چند عامل تحلیل تکنیکال از یک سیگنال معاملاتی حکایت داشته باشند. معمولاً از اصل انطباق در اندیکاتورهای تکنیکال استفاده می‌شد، اما امروزه معامله گران از اصل انطباق در الگوهای نموداری و پرایس اکشن هم استفاده می‌کنند.
اگر دو یا چند عامل تکنیکال در یک سطح نمودار قیمتی ظاهر شوند و همسو باشند، می‌گوییم اصل انطباق برقرار است. به طور مثال شاید در سطح قیمتی یک حمایت، سطح فیبوناچی، خط روندی، الگوی کندلی و یا سایر عوامل تکنیکال حضور داشته باشند که همگی از سیگنال خرید حمایت کنند. در این صورت گفته می‌شود که در سطح مورد نظر اصل انطباق برقرار است.
بایستی توجه داشت که اصل انطباق زمانی کارایی دارد که یک یا چند عامل تکنیکال در یک محدوده از یک سیگنال معاملاتی حمایت کنند. اصل انطباق شانس موفقیت معامله را بالا می‌برد.

شش اصل انطباق

  • سطح کلیدی
    سطح کلیدی یکی از مهم‌ترین اصول انطباق است. به‌جای گرفتن سیگنال‌های معاملاتی در هر مکان و هر زمان، انتظار برای رسیدن قیمت به سطوح مهم و کلیدی می‌تواند شانس موفقیت شما را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشد. به نمودار زیر توجه کنید. نقاط ۱ و ۲ به عنوان محدوده کلیدی مشخص شده‌اند. معامله گران ماهر منتظر می‌مانند تا قیمت برای بار سوم به این محدوده بازگردد و سپس وارد بازار شوند. اما این مطلب را به خاطر داشته باشید، چون محدوده کلیدی در گذشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، به این معنی نیست که دوباره به عنوان حمایت عمل خواهد کرد.
  • روند اصلی بازار
    اصل انطباق به روند قوی نیاز دارد. بهترین فرصت برای یافتن یک روند جدید، پایان یافتن روند قبلی بازار است. در نمودار روزانه جفت ارز NZDCAD، قبل از این‌که بازار به محدوده کلیدی هفتگی برسد، روند بازار نزولی بوده است. سعی کنید از بازارهای نوسانی دوری کنید. دوری از بازارهای بدون روند و خنثی یکی از اصول انطباق است.
  • کندل های قیمتی
    کندلهای قیمتی در تصویر زیر نشانگر فشار خرید بودند. کندل های قیمتی شماره ۱ و ۲ با دنباله بلند در محدوده حمایتی شکل گرفته‌اند. بعد از برخورد قیمت به این محدوده، فشارهای فروش کاهش یافته‌اند. در ادامه کندل قیمتی شماره ۳، به صورت کندل پوششی صعودی شکل گرفته که نشانگر افزایش فشارهای خرید در بازار است.
  • مومنتوم بازار
    به تصویر زیر نگاه کنید، از اندیکاتور RSI برای شناسایی و تحلیل روند بازار استفاده شده است. زمانی که قیمت به محدوده حمایتی رسیده، موج‌های نزولی بازار کوتاه‌تر شده‌اند و امواج اصلاحی صعودی بزرگ‌تر. در ادامه بین اندیکاتور RSI و نمودار قیمتی واگرایی صعودی شکل گرفته که نشان دهنده کاهش فشار فروش در بازار است.
  • پایان یافتن حرکت اصلاحی
    وقتی‌که فیبوناچی اصلاحی را برای یک روند نزولی رسم کنید و این روند نزولی از سطح ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی تا سطح ۱۶۱٫۸ درصد فیبوناچی ادامه یابد، می‌توان گفت که روند نزولی به پایان رسیده و حرکت صعودی جدیدی شروع خواهد شد.
  • شکست روند
    وقتی به روند نزولی نگاه کنید، می‌توانید ساختار روند نزولی را از نحوه شکل‌گیری اوج‌ها و کف‌های قیمتی تشخیص دهید. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بعد از این‌که قیمت به محدوده حمایت اصلی رسیده، حرکت نزولی به پایان رسیده است، به طوری که بازار آخرین اوج قیمتی را شکسته است که نشانگر شروع روند صعودی و کاهش قدرت حرکت نزولی است.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *