زمان انتشار:
13:09 - 2022.11.20

پناهگاه امن سرمایه گذاران و مفهوم ارز امن (Safe Haven Currency)

شما اینجا هستید:

Loading

پناهگاه امن یک نوع سرمایه گذاری است که انتظار می رود در زمان آشفتگی بازار، ارزش خود را حفظ کرده یا افزایش دهد. سرمایه گذاران از این دارایی های امن برای محدود کردن ضررهای خود در شرایط رکود اقتصادی استفاده می کنند.

 

با این وجود، آنچه به نظر می رسد در یک بازار نزولی دارایی ایمنی باشد، ممکن است در بازار نزولی دیگر یک سرمایه گذاری فاجعه بار باشد. بنابراین ارزیابی سرمایه گذاری های ایمن متفاوت بوده و سرمایه گذاران باید برای این کار دقت کافی به خرج دهند.

سرمایه گذاری بر دارایی های امن، پرتفو سرمایه گذار را متنوع می‌کند و در بازارهای بی ثبات بسیار مفید است. در اکثر مواقع، بازار برای مدت زمان کوتاهی، حرکت‌های صعودی یا نزولی دارد. با این حال، در برخی مواقع، مانند زمان رکود اقتصادی، حرکت نزولی بازار بسیار طولانی مدت می شود. وقتی بازار دچار آشفتگی می شود، ارزش دارایی ها به شدت سقوط می کند.

چنین رویدادهای سیستمیکی در بازار‌های مالی اجتناب ناپذیر است، برخی سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی های ایمنی هستند که در زمان نابسامانی با بازار عمومی همبستگی منفی دارند. در حالی که بسیاری از دارایی ها در حال کاهش ارزش هستند، دارایی های امن یا ارزش خود را حفظ کرده یا افزایش می دهند. برخی از پناه‌گاه‌های امن سرمایه گذاری عبارتند از: طلا، اسناد خزانه (T-Bills)، سهام‌های دفاعی.

برخی ارزها نسبت به سایر ارزهای دیگر، پناهگاه های امن تری محسوب می شوند. در بازارهای بی ثبات، سرمایه گذاران و صرافی ها ممکن است برای حفاظت به دنبال تبدیل پول خود به این ارزها باشند. فرانک سوئیس یک ارز امن محسوب می شود. با توجه به ثبات دولت سوئیس و سیستم مالی آن، فرانک سوئیس معمولاً با فشار صعودی شدید روبرو می شود که ناشی از افزایش تقاضای خارجی است. سوئیس دارای یک صنعت بانکی بزرگ، ایمن و با ثبات، بازار سرمایه با نوسانات پایین، بیکاری تقریبا صفر، استاندارد زندگی بالا و ارقام مثبت تراز معاملاتی است.

استقلال این کشور از اتحادیه اروپا نیز باعث می شود تا حدودی از هرگونه وقایع منفی سیاسی و اقتصادی که در منطقه رخ می دهد مصون باشد. در ضمن، سوئیس همچنین پناهگاه مالیاتی برای ثروتمندان است که از بانک‌های با امنیت بالا و گمنام این کشور برای فرار از مالیات و مخفی کردن وجوه بد دست آمده استفاده می کنند.

علاوه بر فرانک سوئیس، ین ژاپن و دلار آمریکا نیز امن محسوب می شوند. غالبا دلار آمریكا به دلیل اینكه واحد پول ذخیره جهانی و ارز مورد استفاده در معاملات بین المللی است، یك پناهگاه امن پیش فرض برای شركت هایی است که به ارز داخلی خود اطمینان چندانی ندارند.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *