زمان انتشار:
10:15 - 2022.09.04

پیپ (Pip) و حجم (Volume) و لات (Lot)

شما اینجا هستید:

Loading

پیپ

پیپ به  عدد ۰.۰۰۰۱ یک قیمت میگویند.در حقیقت به ۰.۰۱ یک درصد پیپ میگویند. برای مثال:

قیمت جفت ارز یورو دلار ۱.۱۳۱۷ هست. عدد ۰.۰۰۰۱ میشود عدد ۷. و یا در طلا هنگامی که قیمت ۱۲۸۰.۲۵ دلار هست. عدد ۰.۱ عدد پیپ هست. و یا در داوجونز هنگامی که ۲۶۵۲۱ هست. عدد اخر یعنی ۱ پیپ هست.

استفاده پیپ

در بازارهای مالی میزان حرکت قیمت به دلار، یورو و یا… نیست. چون دارایی های زیاد با ارزهای پایه زیادی وجود دارند، از پیپ استفاده میشود. ۱۰ دلار جا به جا میشود میگویند ۱۰۰ پیپ جا به جا شده و یا هنگامی که نفت یک دلار جا به جا میشود ۱۰۰ پیپ جا به جا شده است. پیپ در بازارهای مالی نقش مهم و حیاتی ای دارند و مبدا تمامی معاملات هستند. ما با مفهوم پیپ میتوانیم متوجه شویم که چه مقدار از بازار نوسان گرفته ایم و چند پیپ سود کردیم. اما فقط با پیپ نمیشود مقدار سود و زیان را مشخص کرد و وارد معامله شد.

 

حجم (Volume)

در حرفه معامله‌گری، حجم (Volume) نشانگر تعداد مشخصی از یک دارایی است که معامله می‌شود. حجم تعداد ارز، سهام یا قراردادی است که بین خریدار و فروشنده مبادله می‌شوند.
هر چقدر دارایی بیشتر معامله شود، حجم معاملات آن بیشتر خواهد شد. حجم می‌تواند به عنوان اندیکاتوری برای فعالیت‌ها در بازار و قدرت نقد شوندگی دارایی عمل کند.
هر بار که معامله‌ای انجام می‌شود، مقدار مشخصی از یک دارایی بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود. به طور مثال وقتی معامله‌گری می‌خواهد جفت ارز EURUSD خریداری کند، باید مشخص کند که چه مقدار یورو را می‌خواهد در برابر دلار آمریکا معامله کند. حجم معامله یا Volume تعداد یورویی که معامله‌گر می‌خواهد داد و ستد کند را مشخص می‌کند. به طور مثال معامله‌گر می‌خواهد ۱ لات جفت ارز EURUSD معامله کند، یعنی ۱۰۰ هزار واحد یورو را می‌خواهد در برابر دلار مبادله کند.
اگر جایی شنیدید که گفته می‌شود بازاری به طور قابل‌توجهی فعال شده، یعنی حجم معاملات افزایش یافته است. اگر بازاری راکد باشد، یعنی حجم معاملات به طور قابل‌توجهی پایین آمده است.

لات

در بازار فارکس واحد اندازه‌گیری حجم معاملات، لات یا Lot است. لات همان مقدار پولی است که از یک ارز خاص معامله خواهد شد. وقتی می‌خواهید در بازار فارکس معامله کنید، باید حجم معامله را بر اساس لات یا ضرایبی از آن مشخص کنید.

به طور مثال می‌خواهید جفت ارز EURUSD را معامله کنید. حجم معامله چقدر خواهد بود؟ یعنی چقدر از ارز پایه جفت ارز EURUSD یا همان یورو را می‌خواهید در برابر دلار آمریکا معامله کنید؟ اگر ۱ لات معامله کنید، یعنی حجم معامله ۱ لات باشد، یعنی ۱۰۰ هزار یورو را در برابر دلار آمریکا معامله می‌کنید. 

در حال حاضر 4 نوع (اندازه) لات در فارکس وجود دارند:

1- استاندارد: یک لات استاندارد متشکل از صدهزار واحد یک ارز است. اگر به یورو معامه می‌کنید، لات استاندارد یورو برابر است 100،000 یورو. علاوه بر موضوع لات، اندازه متوسط یک پیپ (PIP) در لات استاندارد برابر است با ده یورو یا ارز پایه، بنابراین هرگاه بگویید که ده پیپ سود کرده‌اید در واقع شما صد یورو از معامله یک لات استاندارد سود برده اید.

2- مینی لات: یک دهم لات (0.1) استاندارد، مینی لات نام دارد که برابر است با 10،000 واحد از یک ارز. در این صورت یک پیپ در معاملات مینی لات به دلار برابری می‌کند با یک دلار امریکا.

3- مایکرو لات: از میکرو لات به عنوان کوچکترین لات تجاری ارائه شده توسط کارگزاران فارکس نام برده می‌شود، که تشکیل شده است هزار واحد از یک ارز. بدین صورت یک میکرو لات در یک تجارت مبتنی بر دلار برابر است با 1000 دلار که هر ده سنت آن یک پیپ به حساب می‌آید.

4- نانو لات: در نانو لاتی که مبتنی بر دلار باشد، برابر است با صد دلار. در نانو لاتی که مبتنی بر دلار باشد، برابر است با صد دلار در ثانی هر پیپ یک سنت به حساب می‌آید. 

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *