زمان انتشار:
20:59 - 2022.11.23

شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI)

شما اینجا هستید:

Loading

شاخص CPI چیست؟

CPI مخفف Consumer Price Index و به معنای شاخص بهای مصرف کننده است . این شاخص تغییر میانگین وزنی سبدی از کالاهای مصرفی و خدماتی مانند حمل و نقل و مراقبت های پزشکی و … را اندازه گیری می کند . وزن کالاها و خدمات مندرج در محاسبه این شاخص بر اساس اهمیت آنها تعیین می شود . شاخص بهای مصرف کننده که گروه ها و طبقات مختلف اقتصادی با سطوح مختلف درآمدی را در نظر می گیرد ، سنجه ای برای بررسی هزینه های زندگی و یکی از متداول ترین داده ها برای اندازه گیری تورم است که به صورت مکرر از آن استفاده می شود . تورم به معنای کاهش قدرت خرید یک ارز یا افزایش بهای کالاها یا خدمات در یک بازه زمانی است . به عبارت دیگر تخمین کمی کاهش قدرت خرید یک ارز می تواند در افزایش میانگین بهای کالاها و خدمات خود را نشان دهد . افزایش تورم غالبا به صورت درصد بیان می شود . برای مثال اگر بگوییم تورم 5 درصد افزایش پیدا کرده است به این معناست که قدرت خرید یک واحد از ارز آن کشور 5 درصد کاهش پیدا کرده است . نرخ تورمی اعلامی بیانگر افزایش یا کاهش تورم نسبت به دوره زمانی قبلی است . مثلا اگر CPIماهیانه باشد به این معناست که شاخص بهای مصرف کننده نسبت به ماه قبل چه تغییری کرده است . گرچه شاخص بهای مصرف کننده تغییر بهای سبدی از کالاها و خدمات مصرفی را در نظر می گیرد ، این شاخص پس اندازها ، سرمایه گذاری ها و هزینه های گردشگران خارجی را در نظر نمی گیرد .

اهمیت شاخص CPI در فارکس

اگر به جفت‌ارزهای فارکس که بیش از همه مبادله می‌شوند نگاه کنید خواهید دید که ارزهای دلار آمریکا، یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن بیشترین مبادله را در سطح جهان دارند. بیشترین مبادلات فارکس بین جفت‌ارز EURUSD یا همان دلار آمریکا-یورو است.

شاخص CPI در فارکس اهمیت دارد چون روی ارزش پول هر کشور تاثیر می‌گذارد. بدین ترتیب شاخص CPI آمریکا که به طور ماهانه و سالانه توسط اداره آمار کار آن کشور منتشر می‌شود مستقیما روی ارزش دلار آمریکا اثر می‌گذارد. البته صحیح‌تر این است که بگوییم از یک طرف شاخص CPI آمریکا تاثیرات بنیادی وضعیت قیمت‌ها و نرخ تورم را روی ارزش دلار آمریکا نشان می‌دهد. اما از طرف دیگر پس از منتشر شدن این شاخص معامله‌گران و فعالان بازار به آن واکنش می‌دهند و از این رو خود شاخص CPI آمریکا هم روی قیمت دلار آمریکا اثر می‌گذارد.

مثلا اگر در آمریکا نرخ تورم بالاتر از اروپا باشد این امر روی ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو اثر منفی می‌گذارد. البته این شاخص فقط یکی از عوامل موثر بر ارزش پول است و ممکن است تاثیر آن به واسطه دیگر عوامل شدیدتر و یا خفیف‌تر شود. فرضا ممکن است در عین حال سرعت رشد اقتصادی یا بازگشایی اقتصاد پس از دوران رکود در آمریکا بیشتر از اروپا باشد و این امر روی ارزش دلار آمریکا اثر مثبت بگذارد.

 

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *