زمان انتشار:
17:55 - 2022.11.20

تراز تجاری چیست

شما اینجا هستید:

Loading

تفاوت میان ارزش مالی واردات و صادرات خروجی در یک بازه معین را تراز تجاری می‌گویند. در‌واقع تراز تجاری رابطه بین واردات و صادرات در یک کشور است. تراز مثبت یا مازاد تجاری یعنی میزان صادرات بیشتر از واردات باشد، و تراز منفی یا کسری تجاری برعکس آن است.

افزایش میزان صادرات با افزایش تقاضا‌ی ارز در کشور صادرکننده، رابطه‌ی مستقیم دارد. کشور واردکننده کالا و یا خدمات، باید پول جاری کشور صادرکننده را خریداری کند. هر چه صادرات در یک کشور افزایش یابد، ارزش پول کشور صادرکننده بیشتر می‌شود.

در این میان کشورهایی وجود دارند که همه می‌دانند کسری تجاری برای آن‌ها عادی است. به طور مثال، کسری تراز تجاری برای آمریکا یک مسئله تازه‌ای نیست. آمریکا از دهه ۱۹۷۰ با کسری تراز تجاری مواجه بوده است. به همین دلیل برای بازار هم کسری تجاری آمریکا اهمیتی ندارد. در مقابل چین با مازاد تجاری مواجه بوده است. یعنی صادرات چین به خارج بیشتر از واردات آن بوده است.

مفهوم اصلی تراز تجاری به معنی یکسان بودن میزان صادرات و واردات با یکدیگر نیست. اگر یک کشور به میزان ارزش بیشتری از واردات خود را صادر کند، مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت دارد، و اگر یک کشور به میزان ارزش بیشتری از صادرات خود وارد کند، کسری تجاری یا تراز تجاری منفی دارد. تراز تجاری در بازه‌های زمانی کوتاه، میان و بلند‌مدت، قابل محاسبه است و در کشورها از طریق گمرک و توسط حساب‌داران شرکت‌ها صادر می‌شود.

اگر که تسهیلات درونی و بیرونی در شرایط درستی قرار بگیرد و ترازنامه تجاری یا نرخ مازاد تجاری بیشتری را نشان دهد سه تاثیر مهم را بر اقتصاد یک کشور می‌گذارد که شامل این موارد می‌شود: ۱- کاهش نرخ بیکاری ۲- افزایش ارزش سهام ۳- رونق اقتصادی

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *