زمان انتشار:
18:29 - 2022.11.19

مفهوم نهنگ یا وال

شما اینجا هستید:

Loading

نهنگ یا وال (Whale) اصطلاحی است که از کازینوهای قماربازی به بازارهای مالی اضافه شده است. نهنگ به معامله‌گرانی گفته می‌شود که مقدار قابل‌توجهی از یک دارایی را نگهداری می‌کنند، به این امید که قیمت این دارایی افزایش خواهد یافت. اصطلاح نهنگ بیشتر در بازار رمزارز ها رایج است. معامله‌گرانی که تعداد زیادی از یک رمزارز را دارند، نهنگ یا وال شناخته می‌شوند. نهنگ‌ها به دلیل نگهداری حجم بالایی از رمزارز ها می‌توانند در رمزارز های کوچک نوسانات مصنوعی و ساختگی ایجاد کنند.

اگر بخواهیم دقیق‌­تر توضیح دهیم برای مثال یک نهنگ بیت کوین کسی است که انقدر BTC داشته باشد که هر حرکت قیمت های بازار را تکان دهد! یعنی این نهنگ­ ها شرایط بازار را تغییر می­‌دهند. حالا اینکه قیمت ها بالا برود یا پایین و یا اینکه چگونه، به تصمیم گیری و عمل آن ها برمی­گردد.

با­توجه با قانون 80-20 ، بیش از 80% ارزش بیت کوین در آمریکا متعلق به 20% بالای دارندگان بیت کوین است. این به معنای آن است که این بیست درصد افراد اگر بخواهند، به راحتی به نمودار این رمز ارز شوک وارد می‌کنند و از این شوک سود زیادی به جیب بزنند.

این روش یکی از ساده‌­ترین و مرسوم‌­ترین روش های نهنگ ها برای شکار است. همانطور که بالاتر هم گفته شد، نهنگ‌ ها به راحتی می­‌توانند قیمت یک رمز ارز را افزایش(Pump) یا کاهش(Dump) دهند. از انجا که در این معاملات و صرافی ها محدودیتی وجود ندارد این کار کاملا شدنی است.

این روش ساده اینگونه صورت می گیرد که گروهی از نهنگ ها یا فقط یک نهنگ حجم بزرگی خرید می­‌کنند. که این کار باعث افزایش(Pump) می­‌شود. آنها خرید خود را به مرور کم می کنند ولی قیمت همواره در حال افزایش است. چون مورد توجه بقیه سرمایه­‌ گذاران حقوقی و حقیقی شده است. درواقع نهنگ ها نمودار قیمت را به بالا هل دادند.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *