زمان انتشار:
12:30 - 2022.11.17

تقویم اقتصادی (Economic Calendar) چیست

شما اینجا هستید:

Loading

تقویم اقتصادی (Economic Calendar)، تاریخ انتشار داده‌ها و رویدادهای اقتصادی مهم است، داده‌هایی که می‌توانند بر بازار فارکس و کل بازارهای مالی تأثیر بگذارند. انتشار برخی از شاخص‌های اقتصادی همیشه بر بازار تأثیر دارند و نوسانات و حرکات قیمتی بزرگ و شدیدی را به راه می‌اندازند. به همین دلیل معامله گران و سرمایه‌گذاران به یک تقویم اقتصادی دقیق و سریع نیاز دارند تا از رویدادهای مهم و ریسکی پیش رو اطلاع یابند.
تقویم اقتصادی به معامله گران کمک می‌کند تا از روند رویدادهای بازار اطلاع یابند. شاید تقویم اقتصادی برای بازارهای سهام، اوراق قرضه یا رمزارز ها اهمیتی نداشته باشد، اما معامله گران بازار فارکس همواره باید تقویم اقتصادی را دنبال کنند. به خصوص که بازار فارکس بیش از سایر بازارها تحت تأثیر سیاست‌های پولی و مالی قرار می‌گیرد. در واقع تغییر سیاست‌های پولی و یا چشم‌انداز سیاست‌های پولی محرک اصلی بازار فارکس است. بانک‌های مرکزی به عنوان مسئول تعیین سیاست‌های پولی به کمک داده‌های اقتصادی در سیاست‌های پولی تغییراتی اعمال می‌کنند. به همین دلیل است که معامله گران باید روند تغییرات شاخص‌های اقتصادی را دنبال کنند تا از چشم‌انداز سیاست‌های پولی هم اطلاع یابند.
شاید در نگاه اول چنین برداشت کنید که تقویم فارکس تنها برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی که از تحلیل بنیادی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند، مفید است. اما واقعیت این است که حتی معامله گران و نوسان گیران کوتاه‌مدت بازار هم به تقویم اقتصادی نیاز دارند. تقویم اقتصادی می‌تواند به معامله گران کمک کند تا از رویدادهای ریسکی اطلاع یابند و بر اساس این اطلاعات، ریسک و بازدهی معاملات را مدیریت کنند.

جهت مشاهده تقویم اقتصادی فارکس به این لینک مراجعه کنید.

در تقویم اقتصادی در انتهای هر ردیف دو عدد، قابل مشاهده است: قبلی و پیش بینی.

عددی که در ستون “قبلی” قید می‌شود، عدد واقعی در اعلام دوره زمانی قبلی آن شاخص است.
عددی که در ستون “پیش بینی” قید می‌شود عددی است که پیش بینی می‌شود شاخص در این دوره به آن برسد.

رنگ نارنجی یعنی اخبار با اهمیت متوسط

رنگ قرمز یعنی اخبار با اهمیت

رنگ سفید یعنی اخبار با اهمیت کم

شاخص اقتصادی (Economic Indicator)

شاخص اقتصادی یا Economic Indicator معیار یا ارزیابی از عملکرد یک بخش از اقتصاد است. شاخص اقتصادی به عنوان معیاری از نحوه عملکرد بخش‌های اقتصادی عمل می‌کند و می‌تواند بر سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها تأثیر بگذارد. داده‌های تورمی نمونه‌ای از شاخص‌های اقتصادی هستند که روند تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها را در کشور ارزیابی می‌کنند. برای بررسی شاخص‌های اقتصادی بهتر است که از تقویم اقتصادی استفاده کنید.
شاخص‌های اقتصادی، داده‌های هستند که معمولاً در سطح کلان اقتصادی تعریف می‌شوند. شاخص‌های اقتصادی برای تحلیل و تفسیر وضعیت فعلی اقتصاد استفاده می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که اقتصاد کشوری در چه وضعیتی قرار دارد باید به شاخص‌های اقتصادی آن توجه کنید. به طور مثال آیا اقتصاد آمریکا به وضعیت اشتغال کامل رسیده است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید شاخص‌های اشتغال آمریکا مثل گزارش NFP، نرخ بیکاری و یا سایر شاخص‌های مرتبط با اشتغال را بررسی کنید.
اما چرا شاخص‌های اقتصادی مهم هستند؟ همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، سیاست‌گذاران اقتصادی به کمک تحلیل عملکرد شاخص‌های اقتصادی تصمیم می‌گیرند که سیاست‌های پولی و مالی را چگونه تعریف کنند؟ به طور مثال اگر کشوری با مشکل رشد بالای تورم مواجه است، شاید سیاست‌گذار به فکر بالا بردن نرخ بهره یا اجرای سیاست‌های انقباضی باشد. اگر کشور مورد نظر با رشد سریع تورم و رکود اقتصادی درگیر باشد (رکود تورمی)، شاید سیاست‌گذار به‌جای بالا بردن نرخ بهره، از سیاست‌های انبساطی و حمایتی استفاده کند تا ابتدا اقتصاد را از رکود خارج کند.
تغییر سیاست‌های پولی و مالی محرک اصلی بازارهای مالی هستند. مسلماً وقتی‌که دولت و بانک مرکزی در حال اجرای سیاست‌های انقباضی هستند، کمبود نقدینگی و سختی تأمین مالی پروژه‌ها بر بازار و فعالیت‌های اقتصادی فشار خواهند آورد. این مسئله می‌تواند ارزش پول را تقویت کند. در مقابل اگر دولت یا بانک مرکزی به سیاست‌های انبساطی و حمایتی روی بیاورند، تأمین مالی و استقراض پول به سهولت انجام خواهد شد. در کوتاه‌مدت گردش پول افزایش خواهد یافت و به احتمال زیاد پول ملی تضعیف خواهد شد. اما در بلندمدت فعالیت‌های اقتصادی رشد خواهند کرد و در نهایت با رشد قوی اقتصادی، پول ملی و قدرت خرید مصرف‌کنندگان هم تقویت خواهد شد.

 

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *