زمان انتشار:
12:23 - 2022.11.16

مفاهیم دارایی و خرید دارایی (Asset Purchases)

شما اینجا هستید:

Loading

دارایی

دارایی یک منبع اقتصادی است که قابلیت تملک و کنترل جهت دست‌یابی به بازدهی در آینده را دارد. هر دارایی یا Asset چیزی است که شما می‌توانید مالکیت آن را داشته باشید، به شرطی که باعث پس‌انداز یا کسب پول در آینده شود. مالک دارایی می‌تواند فرد یا سازمان باشد. همچنین دارایی قابلیت تبدیل شدن به پول نقد را دارد.
در حرفه معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، منظور از دارایی، چیزی است که در بازار مورد مبادله قرار می‌گیرد، مثل سهام، اوراق قرضه، ارز، کالا یا رمزارز ها. به این گونه دارایی‌ها که در بازارهای مالی مبادله می‌شوند، دارایی مالی گفته می‌شود.

خرید دارایی

خرید دارایی به سیاست‌هایی از بانک مرکزی گفته می‌شود که بانک مرکزی با هدف کاهش نرخ بهره اقدام به خرید اوراق قرضه می‌کند. در واقع بانک مرکزی با خرید دارایی یا اوراق قرضه، نقدینگی بزرگی را به سیستم مالی و اقتصادی تزریق می‌کند. خرید دارایی یا Asset Purchases از سیاست‌های نامتعارف بانک مرکزی است و با هدف تحریک و حمایت فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌شود. نام دیگر این سیاست، QE است.

مفهوم کلاس دارایی

کلاس دارایی یا همان Asset Class نشانگر گروهی از دارایی هاست که رفتار، ویژگی، قوانین و مقررات مشترک و مشابهی دارند. یعنی دارایی‌هایی که در یک کلاس یا گروه قرار گرفته‌اند، در شرایط یکسان رفتار مشابهی را به نمایش می‌گذارند. در گذشته، معمولاً کلاس دارایی را به سه کلاس سهام، اوراق قرضه و دارایی‌های نقد (یا معادل پول نقد) تقسیم‌بندی می‌کردند. اما امروزه اکثر فعالین حرفه‌ای، دارایی‌هایی مثل املاک و مستغلات، کامودیتی (کالاهای اساسی)، قراردادهای آتی، آپشن و حتی کریپتوکارنسی را هم به عنوان کلاس دارایی در نظر می‌گیرند.
دارایی‌های سرمایه‌گذاری که گروهبندی می‌شوند و یک کلاس دارایی را تشکیل می‌دهند، معمولاً یا دارایی ملموس هستند یا غیرملموس و با هدف دریافت بازدهی یا درآمد، خریدوفروش می‌شوند. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، کلاس دارایی گروهی از دارایی‌های سرمایه‌گذاری است که رفتار و ویژگی مشابهی دارند. به طور مثال سهام شرکت‌های IMF، مایکروسافت و اپل را می‌توان در کلاس دارایی سهام طبقه‌بندی کرد. اما هدف از این طبقه‌بندی چیست؟ چرا دارایی‌های سرمایه‌گذاری را در کلاس‌های دارایی قرار می‌دهیم؟
مشاورین بازارهای مالی از کلاس دارایی برای تنوع بخشی به پرتفوی‌ها استفاده می‌کنند. کلاس‌های دارایی مختلف، ریسک و بازدهی متفاوتی دارند. سرمایه‌گذاری در چند کلاس دارایی می‌تواند ریسک و بازدهی کلی سبد دارایی یا پرتفوی را تعدیل کند. معمولاً توزیع سرمایه در بین چند کلاس دارایی، ریسک سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد و به سرمایه‌گذار امکان مانور می‌دهد. یعنی اگر کلاس دارایی مثل سهام عملکرد خوبی داشته باشد، می‌توان بخشی از سهام پرتفوی را فروخت و به کلاس دارایی کامودیتی که رشد ضعیف‌تری داشته اضافه کرد.
به طور مثال با بالا رفتن نرخ بازدهی اوراق قرضه، قیمت این اوراق پایین می‌آید و در عین حال بر کلاس دارایی سهام هم اثر منفی دارد. در چنین وضعیتی داشتن پول نقد یا معادل پول نقد می‌تواند به کمک سرمایه‌گذار بیاید و به او اجازه دهد تا از افت قیمت در بازار اوراق قرضه و سهام استفاده کند و بر دارایی‌های خود بیفزاید. یا کلاس دارایی مثل کریپتوکارنسی که هیچ ارتباطی با نرخ بهره یا شاخص های کلان اقتصادی ندارد، می‌تواند ریسک و بازدهی کل سبد را هم‌زمان بالا ببرد. استفاده از کلاس دارایی در سرمایه‌گذاری به نفع سرمایه‌گذار است.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *