زمان انتشار:
12:52 - 2022.08.22

مفهوم لانگ (Long) و شورت (Short)

شما اینجا هستید:

Loading

لانگ و شورت چیست:

در هر بازار مالی، لانگ (Long) یعنی خریدن یا تصاحب دارایی. یعنی سرمایه‌گذار با این تصور که قیمت دارایی افزایش خواهد یافت، اقدام به خرید یا لانگ آن دارایی می‌کند.

شورت (Short) هم یعنی فروختن دارایی که ندارید. شاید این مسئله کمی مبهم به نظر برسد که چگونه می‌توان دارایی که نداریم را شورت یا فروش استقراضی بزنیم؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد، اما چیزی که الان باید بدانید، این است که شورت یا فروش استقراضی (Short) با این فکر انجام می‌شود که قیمت دارایی مربوطه کاهش خواهد یافت.

در بازار فارکس، معاملات همیشه دو طرفه هستند. یعنی وقتی جفت ارزی را خرید یا فروش می‌زنید، در واقع یک ارز را می‌خرید و ارز دیگر را می‌فروشید. به همین دلیل معاملات لانگ و شورت در بازار فارکس به راحتی انجام می‌شوند و ابهامی در کار نیست.

اما در بازار سهام کار کمی پیچیده باشد. خرید سهام یا لانگ کردن سهام کار ساده و مشخصی است. اما شورت یا فروش استقراضی کمی پیچیده است. معمولاً بازارهای سهام چنین قابلیتی دارند که معامله‌گر می‌تواند با قرض گرفتن سهام از مؤسسات مالی بزرگ، آن‌ها را بفروشد و در زمان مقرر همان تعداد سهام را به آن‌ها بازگرداند. به این عمل، شورت (Short) می‌گویند. معامله‌گر از مابه التفاوت قیمت فروش و بازخرید سهم سود می‌کند.

انواع درخواست های معاملاتی در بازار فارکس (Order type)

  • Instant execution: برای معاملاتی که می خواهیم همین لحظه با قیمت الان به صورت دستی انجام دهیم، گزینه instant execution را انتخاب میکنیم. در این نوع از درخواست معامله شما با سرعت زیاد، با قیمت همین لحظه و در همین لحظه انجام می شود.
  • Pending order: یکی از انواع معاملات هست که معامله به صورت دستی انجام نمی شود. بلکه برای معامله خود می توانیم قیمت و یا زمان مشخص کنیم. و هنگامی که آن قیمت فرا رسید، خود کارگزاری به صورت اتوماتیک معامله ما را فعال می کند.

انواع pending order

  • BUY STOP: برای معاملاتی هست که قیمتی که می خواهیم برای خرید سفارش دهیم بالاتر از قیمت اکنون بازار هست. مثلا در یک روند صعودی می توانیم در قیمت های بالاترBUY STOP بگذاریم که هر چه قدر قیمت صعود می کند، به صورت اتوماتیک خریدهای ما فعال شود.

فرض کنید می خواهیم نفت را در قیمت بشکه ای 65 دلار بخریم. هم اکنون در یک روند صعودی قیمت 62 دلار هست. فکر میکنیم اگر قیمت به 65 دلار برسد نشان دهنده حجم زیاد تقاضا برای نفت تایید قطعی روند صعودی است. ما باید یک درخواست خرید در قیمت 65 دلار به کارگزاری خود بدهیم.

وارد حساب معاملاتی خود میشویم، روی نفت کلیک میکنیم و pending order را انتخاب میکنیم. در بخش انواع pending order روی گزینه BUY STOP کلیک میکنیم.

  • Buy limit: هنگامی که می خواهیم درخواست خرید یک سیمبل را در پایین تر از قیمت کنونی بدهیم از buy limit استفاده میکنیم.

مثال: اکنون قیمت سهام اپل 170 دلار هست و شما می خواهید اگر قیمت 150 رسید سهام اپل را خریداری کنید. پس از گزینه buy limit استفاده میکنیم.

  • sell stop: اگر بخواهیم در یک روند نزولی، در قیمتی پایین تر از قیمت کنونی بازار نمادی را بفروشیم، از sell stop استفاده میکنیم.

مثال: مثلا در سال 2008، بعد از اینکه شاخص داوجونز شروع به ریزش کرد، شما تصمیم می گیرید در روند نزولی داوجونز را بفروشید و از پایین آمدن بازار کسب سود کنید.مثلا قیمت در 14000 بوده، شما می توانستید چند سفارش فروش در قیمت های 13000، 12000، 10000 و …بگذارید و هنگامی که قیمت بازار به قیمت درخواستی شما رسید، کارگزاری به صورت اتوماتیک برای شما این معامله را انجام می دهد.

  • Sell limit: هنگامی که شما می خواهید سیمبلی را در قیمتی بالاتر از قیمت اکنون بفروشید، از گزینه Sell limit استفاده میکنیم.

مثال: هم اکنون قیمت طلا در 1290 هست و می خواهیم هنگامی که قیمت به 1300 رسید طلا را بفروشیم. زیرا فکر میکنیم بعد از رسیدن به این قیمت طلا فرو میریزد. در اینجا باید از سفارش Sell limit استفاده کنیم.

  • Order price: در معاملاتی که به صورت pending هستند، ما باید قیمت خرید و یا فروش را به کارگزار خود اعلام کنیم. Order price قیمت مطلوب ما برای انجام سفارشات هست.
  • Order time:هنگامی که از pending استفاده میکنیم، می توانیم زمان انجام معامله را مشخص کنیم. آیا می خواهیم معامله همین امروز انجام شود، یا هر زمانی که رسید به آن قیمت صورت گیرد، و یا یک روز مشخص مدنظرمان هست.
  • Position: به معاملاتی که در بازار انجام شده است، پوزیشن نیز میگویند. به عنوان مثال طلا خریده ایم و میگوییم در طلا پوزیشن خرید داریم.
  • Volume: هنگامی که می خواهیم در بازار فارکس معامله کنیم، باید حجم و تعداد دارایی ای را که می خواهیم بخریم را مشخص کنیم. به عنوان مثال چند سهام اپل، چند بشکه نفت، چند اونس طلا، چند عدد بیت کوین و… برای مشخص کردن حجم در بازار فارکس از معیاری به عنوان لات استفاده می شود. هر لات تقریبا برابر است با 100 هزار از ارز پایه و یا تقریبا 100 هزار دلار.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *