زمان انتشار:
16:44 - 2022.05.15

آموزش متاتریدر ۱۲: نحوه باز کردن و بستن یک معامله در متاتریدر

شما اینجا هستید:

Loading

نحوه باز کردن و بستن یک معامله در متاتریدر

قانون بنیادی و ساده کسب سود در بازارهای مالی خرید ارزان دارایی و فروش آن به قیمت بالاتر است. معامله نتیجه نهایی تمامی تلاش‌ها برای یافتن فرصت خوب برای کسب سود است. انجام معامله خرید یا فروش در بازارهای مالی باید با دقت انجام شود، اشتباه در نحوه اجرای معامله می‌تواند تمامی زحمات معامله‌گر را به هدر دهد. در بازار فارکس به دستور معامله پوزیشن یا موقعیت معاملاتی گفته می‌شود. موقعیت معاملاتی شامل تعداد قراردادهای خرید یا فروش می‌شود که به آن حجم معامله هم می‌گویند. در نرم افزار متاتریدر تمامی اقدامات مربوط به معامله از طریق پوزیشن های معاملاتی یا همان دستورات معامله پیاده‌سازی می‌شوند.
برای ایجاد پوزیشن معاملاتی باید تراکنشی صورت بگیرد و برای بستن پوزیشن معاملاتی هم باید عکس تراکنش قبلی انجام شود. می‌توان دستور معاملاتی را به کمک کارگزار از قیمت‌های فعلی بازار ایجاد کرد و یا قیمت خاصی را در نظر گرفت که در صورت رسیدن بازار به آن قیمت، معامله فعال شود (Pending Order). شما می توانید به کمک نرم‌افزار متاتریدر دستور معاملاتی را ویرایش کنید و مقادیر حد ضرر و حد سود را تغییر دهید. معامله‌گر می‌تواند به راحتی معامله خود را در قیمت‌های فعلی ببندد و یا اینکه از دستورات حد ضرر و حد سود استفاده کند.

انواع دستورات معاملاتی

متاتریدر به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا درخواست اجرای دستور معاملاتی را به کارگزار ارسال کنند. علاوه بر این معامله‌گر می‌تواند به کمک متاتریدر موقعیت‌ها یا همان دستورات معاملاتی را مدیریت و کنترل کند. برای مدیریت و کنترل موقعیت‌های معاملاتی از دستورات متنوعی استفاده می‌شود که در ادامه با جزئیات بیشتری آن ها را بررسی می‌کنیم:

  • دستور معامله در قیمت‌های فعلی بازار یا Market Order

اگر می‌خواهید معامله‌ای را از نرخ‌های فعلی بازار انجام دهید، باید از دستور Market Order استفاده کنید. اجرای این دستور باعث می‌شود تا معامله‌گر سریعاً از قیمت‌های آنی بازار وارد معامله شود. این دستور باعث می‌شود تا معامله‌گر از قیمت ASK وارد معامله خرید و از قیمت BID وارد معامله فروش شود. شما می‌توانید دستورات حد ضرر (Stop Loss یا SL) و حد سود (Take Profit یا TP) را هم به این دستور ضمیمه کنید.

  • دستور پندینگ یا Pending Order

اگر می‌خواهید از سطوح قیمتی خاص و مشخصی وارد بازار شوید، باید از دستور پندینگ استفاده کنید. به طور مثال اگر قیمت فعلی یورو در برابر دلار آمریکا ۱٫۱۳۰۰ است و شما می‌خواهید از ۱٫۱۲۵۰ وارد معامله خرید شوید، باید دستور پندینگ ایجاد کنید. این دستور پندینگ کارگزار را متعهد می‌کند که با رسیدن قیمت‌ها به ۱٫۱۲۵۰ دلار دستور معاملاتی شما را اجرا کند. دستور پندینگ به شما کمک می‌کند تا از قیمت‌های از پیش تعریف شده و در آینده (نه در زمان حال) وارد معامله شوید. خود دستور پندینگ چهار نوع دارد:

1- Buy Limit:

قیمت فعلی بازار بالاتر از قیمتی است که شما می‌خواهید وارد بازار شوید. به همین دلیل دستور پندینگ ایجاد شده از نوع Buy Limit خواهد بود. قیمتی که در دستور Buy Limit لحاظ می‌شود، قیمت ASK است. فرض کنید که نرخ فعلی EURUSD برابر ۱٫۱۳ دلار است و شما می‌خواهید از ۱٫۱۲۵۰ دلار وارد بازار شوید. از آنجایی که قیمت فعلی بازار بالاتر از قیمت مورد نظر شماست، دستور معاملاتی ایجاد شده پندینگ و از نوع Buy Limit خواهد بود. برای اینکه این دستور فعال شود، قیمت ASK باید به ۱٫۱۲۵۰ دلار برسد. این دستور برای خرید از سطوح حمایتی مناسب است. به عبارت دیگر دستور بای لیمیت دستوری است که سفارش خرید در قیمتی پایین تر از قیمت جاری بازار گذاشته می شود. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند صعودی را پایین تر از قیمت فعلی بازار پیش بینی می کند

2- Buy Stop:

قیمت فعلی و آنی بازار پایین‌تر از قیمتی است که شما می‌خواهید وارد معامله خرید شوید. فرض کنید نرخ فعلی یورو ۱٫۱۳ دلار است و مقاومت قوی در ۱٫۱۳۳۰ دلار وجود دارد. تحلیل شما نشان می‌دهد که اگر مقاومت ۱٫۱۳۳۰ دلاری شکسته شود، EURUSD می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند، اما تا زمانی که این مقاومت شکسته نشده، احتمال تضعیف یورو وجود دارد. پس شما یک دستور پندینگ از نوع Buy Stop در بالای ۱٫۱۳۳۰ ایجاد می‌کنید. اگر در آینده قیمت ASK جفت ارز به بالای ۱٫۱۳۳۰ رسید، دستور معاملاتی شما به طور خودکار اجرا می‌شود. این دستور برای خرید از شکست مقاومت‌ها مناسب است. به عبارت دیگر دستور بای استاپ دستوری است که سفارش خرید را در قیمتی بالاتر از قیمت جاری بازار قرار می دهد. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند صعودی را بالاتر از قیمت فعلی بازار، پیش بینی می کند.

3- Sell Limit:

فرض کنید که می‌خواهید وارد معامله فروش شوید، اما قیمت‌های فعلی خیلی پایین‌تر از قیمت مورد نظر شما هستند. فرض کنید نرخ فعلی یورو در برابر دلار ۱٫۱۳ است. شما فکر می‌کنید که ۱٫۱۳۳۰ دلار برای ورود به معامله فروش EURUSD مناسب است. به همین دلیل با ایجاد یک دستور پندینگ از نوع Sell Limit در ۱٫۱۳۳۰ دلار به کارگزار اعلام می‌کنید که در صورت رسیدن قیمت BID به ۱٫۱۳۳۰ دلار معامله فروش شما را اجرا کند. دستور Sell Limit برای فروش از مقاومت‌های پیش روی بازار مناسب است. به عبارت دیگر دستور سل لیمیت دستوری است که سفارش فروش در قیمتی بالاتر از قیمت جاری بازار گذاشته می شود. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند نزولی را بالاتر از قیمت فعلی بازار پیش بینی میکند.

4- Sell Stop:

فرض کنید حمایت قوی در بازار وجود دارد که از نظر شما با شکست نزولی آن، بازار به شدت سقوط خواهد کرد. در واقع شکست حمایت فرصت معاملاتی خوبی را ایجاد می‌کند. اما در حال حاضر قیمت‌های فعلی بالاتر از حمایت قرار دارند. پس شما یک دستور پندینگ از نوع Sell Stop ایجاد می‌کنید، تا با شکسته شدن حمایت، وارد معامله فروش شوید. به طور مثال فرض کنید که قیمت فعلی یورو در برابر دلار آمریکا ۱٫۱۳ دلار است. تحلیل شما نشان می‌دهد که اگر حمایت ۱٫۱۲۵۰ دلاری شکسته شود، بازار تا ۱٫۱۲ دلار سقوط خواهد کرد. به همین دلیل دستور Sell Stop در زیر ۱٫۱۲۵۰ دلار ایجاد می‌کنید. به عبارت دیگر دستور سل استاپ دستوری است که سفارش فروش را در قیمتی پایین تر از قیمت جاری بازار قرار می دهد. این دستور زمانی استفاده می شود که معامله گر آغاز روند نزولی را پایین تر از قیمت فعلی بازار، پیش بینی می کند.

  • دستور حد ضرر یا Stop Loss:

دستور حد ضرر به معامله‌گر کمک می‌کند تا زیان‌های ناشی از معامله را محدود کند. اگر قیمت‌ها بر عکس پیش‌بینی معامله‌گر حرکت کنند، این دستور سریعاً باعث بسته شدن معامله خواهد شد. دستور حد ضرر به دستورات Market Order و Pending Order ضمیمه می‌شوند. اگر دستور معاملاتی خرید باشد، دستور حد ضرر بر اساس قیمت BID فعال خواهد شد. اگر دستور معاملاتی فروش باشد، دستور حد ضرر آن بر اساس قیمت ASK فعال خواهد شد.

  • دستور حد سود یا Take Profit:

با رسیدن بازدهی معاملات به حد مشخصی، دستور حد سود فعال می‌شود و معامله بسته می‌شود. فعال شدن دستور حد سود هم مانند دستور حد ضرر موجب پایان معامله می‌شود. دستور حد سود معامله خرید معمولاً بر اساس قیمت BID تعیین می‌شود و دستور حد سود معامله فروش هم بر اساس قیمت ASK مشخص می‌شود.

نکته: دستورات حد سود و حد ضرر به تنهایی قابل اجرا نیستند. این دستورات ضمیمه دستورات اصلی هستند. دستورات اصلی، معامله از قیمت‌های فعلی بازار و معامله پندینگ است. دستورات حد ضرر و حد سود تنها زمانی اجرا خواهند شد که معامله باز باشد. یعنی شما می‌توانید برای دستورات پندینگ حد ضرر و حد سود تعیین کنید، اما زمانی این دستورات اجرا خواهند شد که دستور پندینگ عمل کند و معامله باز شود. دستورات حد ضرر و حد سودی که برای معامله پندینگ تعریف شده‌اند، با تغییر دادن محل معامله پندینگ به طور خودکار تغییر می‌کنند.

حد ضرر متحرک یا Trailing Stop

دستور حد ضرر برای زمانی است که بازار در جهت خلاف تحلیل‌ها حرکت کند و موجب زیان معامله‌گر شود. دستور حد ضرر به معامله‌گر کمک می‌کند تا زیان‌های احتمالی را کنترل کند. نوع دیگری از دستور حد ضرر وجود دارد که می‌تواند زیان معامله را به تدریج کم کند و در نهایت به سطح سر به سر معامله برساند. فرض کنید وارد معامله خرید شده‌اید و دستور حد ضرر شما هم ۵۰ پیپ است. اگر قیمت کاهش یابد شما حداکثر با ۵۰ پیپ زیان از بازار خارج خواهید شد. اما اگر قیمت افزایش یابد، حد ضرر هم همراه با آن به سطوح بالاتری انتقال می‌یابد و در نهایت حد ضرر به محل سر به سر یا همان محل ورود به معامله می‌رسد. در این صورت ریسک معامله خرید از بین می‌رود. چون‌که با فعال شدن دستور حد ضرر، معامله بدون زیان بسته خواهد شد.

 

دستور حد ضرر متحرک ابزار مفیدی برای معامله‌گر جهت کاهش تدریجی ریسک معامله است. با این حال بایستی توجه داشته باشید که این دستور با دستور حد ضرر یک تفاوت اساسی دارد. دستور حد ضرر ثابت، در سرور متاتریدر ثبت می‌شود. به همین دلیل اگر شما متاتریدر را در سیستم خود ببندید، باز هم دستور حد ضرر فعال خواهد بود. اما دستور حد ضرر متحرک تنها در بخش کلاینت متاتریدر تعریف و اجرا می‌شود. یعنی اگر نرم‌افزار متاتریدر را ببندید، دستور حد ضرر متحرک هم غیر فعال خواهد شد.
دستور حد ضرر متحرک تنها برای معاملات باز اعمال می‌شود. برای این کار کافی است در بخش معاملات پنجره ترمینال روی معامله مورد نظر کلیک راست کنید و از منوی باز شده، Trailing Stop را انتخاب کنید. دستور حد ضرر متحرک مرحله به مرحله میزان ریسک معامله را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید از منوی باز شده فاصله گام‌های حد ضرر متحرک را مشخص کنید. توجه داشته باشد که برای هر معامله تنها یک دستور حد ضرر متحرک می‌توان تعیین کرد.
بعد از فعال شدن دستور حد ضرر متحرک، با تغییر قیمت‌ها حد ضرر معامله هم تغییر می‌کند. در معامله خرید اگر قیمت‌ها ۱۵ پیپ افزایش یابند و شما حد ضرر متحرک را به ۱۵ پیپ تنظیم کرده باشید، حد ضرر معامله هم به اندازه ۱۵ پیپ بالا خواهد آمد. در ادامه اگر حرکت صعودی قیمت‌ها ادامه یابد، در هر ۱۵ پیپ، حد ضرر ۱۵ پیپ بالا خواهد آمد. اما اگر قیمت‌ها تغییری نداشته باشند، محل حد ضرر هم تغییری نخواهد کرد. تمامی اطلاعات مربوط به تغییرات دستور حد ضرر در بخش ژورنال ترمینال ثبت می‌شوند.
در تصویر بالایی اگر گزینه None از منوی Trailing Stop انتخاب شود، دستور حد ضرر متحرک هم غیر فعال خواهد شد. همچنین اگر دستور Delete All را کلیک کنید، تمامی دستورات حد ضرر متحرک غیر فعال خواهند شد.
نکته: در یک نماد معاملاتی نمی‌توان از چند دستور حد ضرر متحرک استفاده کرد. اگر چندین دستور حد ضرر متحرک انتخاب کنید، تنها آخرین دستور حد ضرر متحرک فعال خواهد بود.

انواع اجرای دستور معاملاتی

برای اجرای دستور معاملاتی سه روش وجود دارد:

  • اجرای فوری یا Instant Execution:
    در این روش دستور معاملاتی از قیمت‌های فعلی و پیشنهادی کارگزار اجرا می‌شود. زمانی که دستور معاملاتی را به این روش اجرا می‌کنید، متاتریدر از قیمت‌های فعلی دستور اجرای معامله را به کارگزار پیشنهاد می‌دهد. اگر کارگزار قیمت‌ها را قبول کند، دستور اجرا خواهد شد. اگر کارگزار نتواند از این قیمت معامله را اجرا کند، قیمت‌های پیشنهادی خود که قابل معامله هستند را اعلام خواهد کرد.
  • اجرای معامله با نرخ‌های اعلامی کارگزار یا Execution on Request:
    در این روش پیش از اینکه دستور معاملاتی اجرا شود، ابتدا لیست قیمت‌های قابل معامله از کارگزار درخواست می‌شود. کارگزار لیست قیمت‌ها را اعلام می‌کند و بعد از آن می‌توان از قیمت پیشنهادی وارد معامله شد و یا از ورود به معامله صرف نظر کرد.
  • اجرای معامله با نرخ‌های بازار یا Execution by Market:
    در این روش کارگزار لیست قیمتی در اختیار مشتری قرار نمی‌دهد و در عوض برای بالا بردن سرعت اجرای معامله، از قیمتی‌های قابل معامله بازار دستور را اجرا می‌کند. توجه داشته باشید که اجرای این دستور بدین معنی است که شما با ورود به معامله از قیمت‌های انتخابی کارگزار موافق هستید.
    نکته: روش اجرای دستور معاملاتی برای هر کدام از نمادهای بازار توسط شرکت کارگزاری تعریف می‌شود.

پوزیشن های معامله (Trade Positions)

قانون بنیادی و ساده معاملات سود ده در بازارهای مالی این است که ارزان بخرید و گران بفروشید. به همین دلیل تمامی فعالیت‌های معاملاتی در بازارهای مالی تنها زمانی به نتیجه می‌رسند که معامله به درستی انجام شود. برای انجام صحیح معامله باید بتوان پوزیشن های معاملاتی را باز کرد، تغییر داد و در صورت نیاز بست. پوزیشن معامله یک دستور است و شامل تعداد یا حجم قرارداد های خریداری شده و یا فروخته شده از یک نوع دارایی است. تمامی معاملات انجام شده در متاتریدر از طریق انجام پوزیشن های معاملاتی صورت می‌گیرد. متاتریدر روش‌های مختلفی را برای کنترل و مدیریت پوزیشن های معامله در اختیار کاربر قرار می‌دهد. معامله‌گر به کمک پوزیشن های معاملاتی دستورات را به کارگزار ارسال می‌کند و کارگزار هم آن ها را اجرا می‌کند. مدیریت پوزیشن معاملاتی شامل:

  • باز کردن یک پوزییشن: خرید یا فروش دارایی مالی به کمک دستورات پندینگ یا فوری.
  • تغییر پارامترهای پوزیشن: تغییر دستور حد ضرر و حد سود پوزیشن باز.
  • ایجاد دستورات پندینگ: قرار دادن دستور پندینگ خرید (Buy Stop یا Buy Limit) و فروش (Sell Stop یا Sell Limit).
  • تغییر یا حذف دستورات پندینگ.
  • بستن پوزیشن معاملاتی: خرید یا فروش دارایی مالی جهت بستن پوزیشن باز فعلی.
  • باز کردن پوزیشن ها: باز کردن پوزیشن یا ورود به بازار به معنی خرید یا فروش حجم مشخصی از یک دارایی است. پوزیشن را می‌توان از قیمت‌های زنده و فعلی بازار باز کرد و یا اینکه در قالب دستور پندینگ ایجاد کرد.

اجرای معامله از قیمت‌های زنده بازار

برای باز کردن پوزیشن جدید باید از منوی Tools دستور New Order را کلیک کرد. شما می‌توانید با فشردن دکمه F9 یا کلیک روی دکمه و یا دو بار کلیک کردن روی نماد معاملاتی در پنجره Market Watch پنجره Order را باز کنید. شما می‌توانید دستور New Order را از منوی راست کلیک در پنجره Market Watch یا پنجره ترمینال برگه Trade هم باز کنید. پنجره Order برای باز کردن و تغییر پارامترهای پوزیشن های معاملاتی به کار می‌رود.

 

 

برای باز کردن پوزیشن معامله باید به پارامترهای زیر توجه کنید:

  • Symbol: سیمبل همان نماد معاملاتی است. شما با انتخاب سیمبل مورد نظر تعیین می‌کنید که در حال معامله بر روی کدام دارایی هستید.
  • Volume: حجم معامله را نشان می‌دهد. واحد آن لات است.
  • Stop Loss: دستور حد ضرر را تعیین می‌کند (اختیاری).
  • Take Profit: دستور حد سود را تعیین می‌کند (اختیاری).
  • Comment: شما می‌توانید برای پوزیشن مورد نظر یک متن حداکثر ۲۴ کاراکتری را بنویسد. این یادداشت بعد از اجرا شدن پوزیشن معاملاتی قابل تغییر نیست.
  • Type: نحوه اجرای معامله را مشخص می‌کند. شما می‌توانید اجرای فوری یا پندینگ را انتخاب کنید.
    توجه: اگر مقدار دستورات حد ضرر و حد سود صفر باشد، یعنی دستور حد ضرر یا حد سودی تعریف نشده است.
    بعد از اینکه داده های بالایی تکمیل شدند، شما می‌توانید با کلیک روی دکمه “Buy” یا “Sell” پوزیشن را باز کنید. همین که پوزیشن باز شد، پنجره Order نتیجه اجرای معامله را نمایش خواهد داد. پنجره Order اجرای موفق پوزیشن یا دلایل عدم اجرای معامله را اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که اگر گزینه One Click Trading انتخاب شده باشد، پنجره بدون نمایش دادن نتیجه اجرای معامله بسته خواهد شد.
    اگر قیمت تعیین شده برای دستور حد ضرر یا حد سود بیش از حد به قیمت‌های فعلی بازار نزدیک باشد، خطای “Invalid S/L or T/P” ظاهر خواهد شد. در این صورت باید دستورات حد ضرر یا حد سود را به سطوح جدیدی انتقال دهید.

تغییر پارامترهای پوزیشن معاملاتی

در متاتریدر می‌توان در پوزیشن معاملاتی باز تغییراتی ایجاد کرد و سطوح جدیدی را برای دستور حد ضرر یا حد سود تعیین کرد. برای این کار کافی است که روی پوزیشن مورد نظر راست کلیک کنید و سپس دستور Modify or Delete Order را کلیک کنید. همچنین می‌توانید با دو بار کلیک کردن روی دستورات حد ضرر یا حد فروش پوزیشن در پنجره Terminal هم همین کار را انجام دهید.

 

بعد از اینکه پنجره شبیه به پنجره بالایی باز شد، می‌توانید مقادیر جدید حد ضرر و حد سود را وارد کنید و در پایان دکمه Modify را کلیک کنید. توجه داشته باشید که فیلد Level دستور حد ضرر یا حد سود را بر اساس پیپ تعیین می‌کند. به طور مثال در تصویر بالایی حد ضرر ۲۴ پیپ است. برای اینکه این دستور حد ضرر به فاصله ۲۴ پیپی از محل ورود به معامله تعیین شود، باید روی دکمه Copy as کلیک کنید تا مقدار مربوطه برای فیلد حد ضرر (Stop Loss) یا حد سود (Take Profit) وارد شود.
اگر مقادیر تعیین شده برای دستورات حد ضرر یا حد سود بیش از حد به قیمت‌های فعلی بازار نزدیک باشند، دکمه Modify غیر فعال خواهد شد. در این صورت باید مقادیر مربوطه را دوباره تغییر دهید.

بستن پوزیشن معاملاتی

خرید یا فروش ارز (کالا، ارز دیجیتال و …) باعث باز شدن پوزیشن معاملاتی می‌شود. برای اینکه بتوان سود بدست آمده از نوسانات بازار را تثبیت کرد، باید پوزیشن معامله را بست. بستن پوزیشن معامله همان عمل عکس باز کردن آن است. برای مثال اگر شما یک لات اونس طلا خریده باشید، برای بستن این پوزیشن باید یک لات اونس طلا فروخته شود. توجه داشته باشید که شما نیازی به باز کردن پوزیشن معکوس ندارید. اینجا صرفاً نحوه بسته شدن پوزیشن توضیح داده شده است. بستن پوزیشن معاملاتی کار ساده‌ای است.
اگر قیمت‌ها در بازار به سطوح حد سود (Take Profit) یا حد ضرر (Stop Loss) برسد، پوزیشن معاملاتی به طور خودکار بسته خواهد شد. برای بسته شدن پوزیشن خرید باید قیمت Bid با دستورات حد ضرر یا حد سود یکی باشد و در پوزیشن های فروش هم باید حد ضرر یا حد سود با قیمت Ask برابر باشد. برای اینکه یک پوزیشن معاملاتی را به طور دستی ببندیم، تنها کافی است که در پنجره ترمینال و برگه Trade روی پوزیشن معاملاتی راست کلیک کنید و یا اینکه روی آن دو با کلیک کنید. در این صورت پنجره Order به شکل زیر باز خواهد شد.

شما می‌توانید با کلیک روی دکمه Colse پوزیشن معاملاتی را ببندید. توجه داشته باشید که در نمودارهای قیمتی متاتریدر، چارت‌ها بر اساس قیمت Bid رسم شده‌اند.

ایجاد پوزیشن پندینگ

برای ایجاد پوزیشن پندینگ باید پنجره Order را باز کنید. شما می‌توانید از منوی Tools دستور New Order را انتخاب کنید، یا از میله ابزار استاندارد آیکون کلیک کنید، یا دکمه F9 را فشار دهید، دستور New Order در پنجره Market Watch هم وجود دارد و در نهایت می‌توانید این دستور را با راست کلیک کردن در پنجره ترمینال و برگه Trade هم اجرا کنید. توجه داشته باشید که برای ایجاد پوزیشن پندینگ باید در فیلد “Type” گزینه Pending Order را انتخاب کنید.

 

توجه داشته باشید که برای ایجاد پوزیشن پندینگ باید در فیلد “Type” گزینه Pending Order را انتخاب کنید.

در ادامه باید سیمبل معاملاتی یا همان نام نماد معاملاتی، حجم معامله و مقادیر مربوط به حد ضرر و حد سود مشخص شوند. اگر لازم بود می‌توانید متنی هم در رابطه با معامله در فیلد Comment بنویسید. در بخش Pending Order هم فیلدهایی وجود دارند که باید پر کنید:

  • Type – نوع معامله پندینگ را مشخص کنید: Buy Limit، Buy Stop، Sell Limit، Sell Stop
  • At price – قیمتی که باید پوزیشن اجرا شود.
  • Expiry – زمان انقضای معامله را مشخص کنید. اگر معامله تا تاریخ مشخصی اجرا نشود، به طور خودکار حذف خواهد شد.
    توجه: تاریخ انقضای پوزیشن معاملاتی نباید کمتر از ۱۰ دقیقه باشد.
    بعد از پر کردن فیلدهای مربوطه باید روی دکمه آبی رنگ Place کلیک کنید. بعد از کلیک کردن روی این دکمه، پوزیشن پندینگ در برگه Trade پنجره ترمینال مشاهده خواهد شد. اگر در تنظیمات متاتریدر گزینه Show trade levels را فعال کرده باشید، دستور پندینگ همراه با حد سود و حد ضرر در نمودار قیمتی نمایش داده خواهد شد. اگر در بازار قیمت به سطح تعیین شده پوزیشن پندینگ برسد، دستور پندینگ حذف خواهد شد و پوزیشن معاملاتی به جای آن باز خواهد شد. شما حتی متوجه این تغییر در متاتریدر نخواهید شد. توجه داشته باشید که دستور حد ضرر یا حد سود پوزیشن پندینگ زمانی اجرا خواهند شد که پوزیشن معاملاتی باز شده باشد. یعنی تا زمانی که معامله پندینگ اجرا نشده، دستورات حد ضرر و حد سود هم معنایی ندارند.

تغییر جزئیات دستورات پندینگ

برای تغییر دستور معاملاتی پندینگ تنها کافی است که در برگه Trade از پنجره ترمینال روی دستور معاملاتی مربوطه دو بار کلیک کنید و یا اینکه راست کلیک کنید و دستور Modify or Delete Order را انتخاب کنید. در این صورت پنجره مدیریت معامله باز خواهد شد. شما می‌توانید تمامی فیلدهای دستور پندینگ را ویرایش کنید و در نهایت با کلیک روی دکمه Modify تغییرات را اعمال کنید.

حذف دستور پندینگ

برای حذف دستور پندینگ باید روی دستور معاملاتی پندینگ در برگه Trade از پنجره ترمینال راست کلیک کنید و دستور Modify or Delete Order را کلیک کنید. پنجره order باز خواهد شد. برای حذف معامله پندینگ کافی است که روی دکمه Delete کلیک کنید. در این صورت دستور پندینگ به طور خودکار بسته خواهد شد. توجه داشته باشید که حذف دستور معامله پندینگ در بخش تاریخچه معامله (Account History) ثبت می‌شود.

معامله از روی نمودار قیمتی

متاتریدر به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا به راحتی از روی نمودار قیمتی سیمبل ها وارد معامله شوند. اگر به این قابلیت متاتریدر گزینه One click trading را هم اضافه کنید، معامله‌گر می‌تواند به سرعت معاملات را باز کند، تغییر دهد و یا ببندد و حتی معاملات پندینگ را هم مدیریت کند. برای فعال کردن قابلیت One Click Trading به تنظیمات متاتریدر رجوع کنید.

پنل معامله سریع تنها با یک کلیک

برای اجرای سریع دستورات معاملاتی یک پنل ساده در نمودارهای قیمتی تعبیه شده است. برای فعال کردن این پنل قیمتی کافی است در روی نمودار راست کلیک کنید و گزینه one click trading را انتخاب کنید. شما می‌توانید از آیکون هم برای نمایش یا پنهان کردن پنل معاملاتی استفاده کنید. این آیکون در سمت چپ نماد معاملاتی و قیمت‌های OHLC قرار گرفته است.

با استفاده از این پنل معاملاتی می‌توانید فورا دستورات خرید یا فروش را با حجم‌های مشخص شده اجرا کنید. زمانی که در حالت معاملات فوری (instant execution) معامله می‌کنید، باید به احتمال اینکه قیمت مورد نظر شما با قیمت اجرای معامله متفاوت باشد هم دقت کنید.

ایجاد معامله پندینگ

برای ایجاد معامله پندینگ از روی نمودار قیمتی کافی است که روی نمودار راست کلیک کنید.

ماوس را در سطح قیمتی که می‌خواهید معامله وارد کنید قرار دهید و سپس راست کلیک کنید. از منوی باز شده می‌توانید به دستورات معاملاتی دسترسی داشته باشید. اگر منوی راست کلیک بالاتر از قیمت‌های فعلی باز شود، دستورات Sell Limit و Buy Stop ظاهر خواهند شد. اگر منوی راست کلیک پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بازار باشد، دستورات Buy Limit و Sell Stop ظاهر خواهند شد. حجم معاملات سریع را می‌توان از پنل معاملات سریع در روی نمودار قیمتی تعیین کرد. بعد از اجرای معامله، پنجره Order ظاهر خواهد شد تا معامله‌گر به طور دقیق فیلدهای مربوط به معامله را پر کند. اما اگر گزینه One Click Trading فعال باشد، معامله فورا اجرا خواهد شد و پنجره Order هم ظاهر نخواهد شد.

مدیریت دستورات حد ضرر و حد سود در روی نمودار قیمتی

در بخش تنظیمات پلتفرم متاتریدر گزینه Show Trade Levels را فعال کنید تا بتوانید دستورات حد ضرر و حد سود را در روی نمودار قیمتی مشاهده کنید. برای اینکه دستورات حد ضرر یا حد سود را تغییر داد، کافی است روی دستور معاملاتی کلیک کنید و سپس بدون رها کردن دکمه، ماوس را بکشید. اگر معامله خرید باشد، با کشیدن ماوس به سمت بالای معامله، دستور حد سود مشخص خواهد شد و اگر ماوس را به زیر معامله خرید انتقال دهید، دستور حد ضرر مشخص خواهد شد. در معامله فروش هم شرایط بر عکس است. یعنی سطوح بالای معامله فروش، دستور حد ضرر هستند و سطوح زیر معامله فروش هم حد سود. همین که سطح مورد نظر را انتخاب کردید دکمه ماوس را رها کنید. برای تغییر سطوح حد سود و حد ضرر هم تنها کافی است با ماوس این سطوح را بگیرید و به سطح مورد نظر تغییر دهید.

زمانی که سطوح حد ضرر و حد سود را تغییر می‌دهید، متنی حاوی سود یا ضرر احتمالی هم به شما نشان داده می‌شود. بعد از اینکه سطوح مورد نظر را تغییر دادید، پنجره اعمال تغییر پوزیشن معاملات باز خواهد شد تا با تائید شما تغییرات مورد نظر اعمال شوند. اگر گزینه one click trading فعال باشد، تغییرات فورا اعمال خواهند شد و نیازی به تائید شما نخواهد بود.

مدیریت دستورات پندینگ در روی نمودار قیمتی

برای کار با دستورات پندینگ شما می‌تواند هم دستورات حد ضرر و حد سود را به طور جداگانه تغییر دهید و هم اینکه دستور معاملاتی را همراه با سطوح حد ضرر و حد سود تغییر دهید. برای اینکه دستورات حد ضرر یا حد سود معامله پندینگ را تغییر دهید، تنها کافی است که به وسیله ماوس سطوح مورد نظر را بگیرید و به سطح دلخواه حرکت دهید. اگر خود دستور معاملاتی را با ماوس تغییر دهید، کل دستورات (حد ضرر و حد سود) هم با آن تغییر خواهند کرد.

 

منوی راست کلیک پوزیشن در روی نمودار قیمتی

شما می‌توانید با راست کلیک کردن روی دستور معاملاتی در نمودار قیمتی، تغییرات دلخواه را روی معامله اعمال کنید و یا معامله را ببندید. برای این کار کافی است در نمودار قیمتی روی دستور معاملاتی راست کلیک کنید:

 

  • Modify – این دستور باعث می‌شود تا پنجره تغییر پوزیشن معاملاتی باز شود.
  • Close – این دستور باعث می‌شود تا پنجره بستن پوزیشن معاملاتی ظاهر شود. اگر گزینه one click trading فعال باشد، معامله فورا بسته خواهد شد و پنجره‌ای هم ظاهر نخواهد شد.
  • Trailing Stop – این دستور باعث می‌شود تا فواصل پیشنهادی برای تغییر خودکار حد ضرر نمایش داده شوند.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *