زمان انتشار:
16:13 - 2022.05.11

آموزش متاتریدر ۲: آموزش نوار ابزار های متاتریدر (Toolbar)

شما اینجا هستید:

Loading

نوار ابزار های متاتریدر:

دستورات اصلی متاتریدر در قالب دکمه‌های گرافیکی در “نوارهایی” زیر منوی اصلی نرم افزار قرار گرفته‌اند تا دسترسی کاربر را به دستورات متاتریدر تسهیل کنند. می‌توان محل نوار‌های ابزار را به راحتی توسط موس کامپیوتر تغییر داد، به عبارت دیگر با کلیک چپ موس بر روی بخش سمت چپ هر نوار می توانید آن را انتخاب کنید و درگ کنید. شما می‌توانید برای نمایش یا عدم نمایش نوار‌های ابزار از منوی View استفاده کنید. تمامی نوار‌های ابزار قابلیت شخصی‌سازی دارند، یعنی می‌توانید دستورات و ابزار خاصی را به نوار‌های ابزار اضافه و یا از آن حذف کنید. برای این کار تنها کافی است روی نوار ابزار راست کلیک کنید و گزینه Customize را انتخاب کنید.

تمامی دستورات موجود در نوار‌های ابزار در چهار دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

1. Standard – نوار ابزار استاندارد: شامل دستورات عمومی متاتریدر می‌شود.
2. Charts – نوار ابزار نمودارها: شامل دستورات مدیریت نمودارها است.
3. Line Studies – ابزار رسم خطوط: شامل دستورات رسم خطوط و اشکال هندسی است.
4. Timeframes – چارچوب‌های زمانی: برای مدیریت بازه‌های زمانی نمودارها به کار می‌رود.

1.  نوار ابزار Standard:

در نوار ابزار Standard دستورات عمومی البته مهم متاتریدر قرار گرفته اند و حتی افراد تازه کار به استفاده از موارد و گزینه های آن نیاز دارند.

برای اضافه کردن سایر دستورات باید روی نوار ابزار استاندارد راست کلیک کنید و گزینه Customize را انتخاب کنید. از پنجره Customize می‌توانید سایر دستورات را به نوار ابزار استاندارد اضافه و یا از آن حذف کنید. با کلیک راست روی نوار ابزار استاندارد و انتخاب گزینه Customize پنجره زیر باز خواهد شد.

از بخش Available دستور مورد نظر خود را انتخاب کنید و با کلیک روی Insert آن را به بخش Selected انتقال دهید. در این صورت گزینه انتخاب شده در نوار استاندارد نشان داده خواهد شد. برای حذف هم کافی است روی یکی از گزینه‌های بخش Selected کلیک کنید و در پایان روی Remove کلیک کنید تا دستور انتخاب شده در نوار ابزار استاندارد نمایش داده نشود. همچنین می‌توانید از دکمه‌های UP و Down برای بالا بردن یا پایین آوردن محل قرار گیری دستورات استفاده کنید. این دکمه‌ها برای مرتب‌سازی دستورات به کار می‌روند.

  •  ایجاد نمودار قیمتی جدید – : به کمک این دستور می‌توانید نمودار قیمتی جدیدی را ایجاد کنید. برای این کار کافی است روی آیکون کلیک کنید تا لیست نمادهای موجود نشان داده شود. سپس با انتخاب نماد مورد نظر نمودار قیمتی آن ایجاد خواهد شد.
  •  مدیریت پروفایل‌ها – : به کمک این دستور می‌توانید پروفایل‌ها را مدیریت کنید. منظور از پروفایل، نمودار یا نمودارهای قیمتی است که در قالب یک اسم در بخش پروفایل ذخیره می‌شوند.
  • نمایش یا عدم نمایش پنجره Market Watch – : با کلیک روی این آیکون می‌توانید پنجره Market Watch یا همان دیدبان بازار را به متاتریدر اضافه کنید و یا پنجره آن را ببندید. علاوه بر این می‌توانید از کلیدهای میانبر Ctrl+M هم استفاده کنید.
  • نمایش یا عدم نمایش پنجره داده Data Window – : این دکمه برای نمایش یا عدم نمایش پنجره داده است. پنجره داده یا Data Window اطلاعاتی در رابطه با قیمت‌ها و اندیکاتورهای اعمال شده به نمودار قیمتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. راه دیگر دسترسی به این پنجره استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+D است.
  •  نمایش یا عدم نمایش پنجره Nvigator – : تمامی حساب‌های معاملاتی، اکسپرت ها، اندیکاتورهای تکنیکال و اسکریپت ها در پنجره Navigator قرار گرفته‌اند. شما همچنین می‌توانید با کلیدهای میانبر Ctrl+N هم پنجره Navigator را باز کنید و یا آن را ببندید.
  • نمایش یا عدم نمایش پنجره ترمینال (Terminal) – : پنجره ترمینال به شما اجازه می‌دهد که معاملات جدیدی را ایجاد کنید و به تاریخچه معاملات دسترسی داشته باشید. همچنین اخبار هم در این بخش منتشر می‌شوند. راه دیگر دسترسی به پنجره ترمینال استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+T است.
  • نمایش یا عدم نمایش پنجره Tester – : پنجره Tester برای آزمایش استراتژی‌های معاملاتی و بهینه‌سازی اکسپرت هاست. راه دیگر دسترسی به این پنجره استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+R است.
  •  معامله جدید – : به کمک این دستور می‌توانید معامله جدیدی را ایجاد کنید. راه دیگر ایجاد معامله جدید، فشردن دکمه F9 در کیبورد است.
  • اجرای ویرایشگر زبان MQL – : ویرایشگر زبان MQL برای نوشتن و یا ویرایش اکسپرت ها، اندیکاتورها و اسکریپت ها به کار می‌رود. شما می‌توانید با فشردن دکمه F4 هم به این برنامه دسترسی پیدا کنید.
  • فعال یا متوقف کردن معاملات خودکار – : با فعال کردن این گزینه اسکریپت یا اکسپرت تعیین شده به طور خودکار وارد عمل خواهد شد و معامله خواهد کرد. بایستی توجه داشت که با بستن نرم‌افزار، معاملات خودکار هم متوقف خواهند شد.
  • نمایش پنجره تنظیمات متاتریدر – : تمامی تنظیمات اولیه متاتریدر در این پنجره قرار گرفته‌اند. راه دیگر باز کردن پنجره تنظیمات متاتریدر استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+O است.
  • نمایش تمام صفحه – : راه دیگر تمام صفحه کردن متاتریدر فشردن دکمه F11 است. توجه داشته باشید که در حالت تمام صفحه، نوار‌های ابزار و نوار وضعیت مخفی می‌شوند و تمامی پنجره‌های خدمات متاتریدر هم بسته خواهند شد.
  • پرینت گرفتن از نمودار قیمتی – : برای پرینت گرفتن از نمودار قیمتی می‌توانید از این دستور استفاده کنید. اگر در تنظیمات برنامه پرینت رنگی انتخاب شده باشد، پرینت نمودار هم رنگی خواهد بود. در غیر این صورت پرینت سیاه و سفید خواهد بود.
  • پیش‌نمایش نمودار قبل از پرینت گرفتن – 
  • نمایش فایل های راهنما – : شما می‌توانید از دکمه F1 هم برای این کار استفاده کنید.
 

 2. نوار ابزار نمودارها (Charts):

تمامی دستوراتی که مربوط به مدیریت نمودارهای قیمتی و اندیکاتورهای اعمال شده بر نمودارهاست، در این بخش گردآوری شده‌اند.
بعد از باز کردن پنجره نمودار قیمتی جفت ارز مورد نظر از قسمت نوار ابزار Standard (با گزینه Create a New Chart) با استفاده از نوار ابزار Charts می توانید اندیکاتور های مورد نظر را به نمودار قیمتی باز شده اعمال کنید. علاوه بر آن سه نمودار بسیار مهم که تحلیل گران معمولا از آنها استفاده می کنند ، از قبیل نمودار خطی ، میله ای و شمعی نیز در این قسمت قرار دارد. اگر تازه با متاتریدر آشنا شده اید موس را روی هر آیکون که ببرید نام آن را مشاهده خواهید کرد. بعد از مدتی کار کردن ، گزینه ها کاملا برایتان ملموس خواهد بود. از قسمت Indicators List نیز می توانید لیست اندیکارتور ها را مشاهده کرده و هر کدام را که به آن برای تحلیل بازار و جفت ارزی که باز کرده اید ، نیاز دارید رسم کنید.

  • نمایش نمودار قیمتی در قالب نمودار میله ای(Bar Chart) – : با کلیک روی این آیکون، قیمت‌ها در قالب نمودار میله ای نمایش داده خواهند شد. شما می‌توانید از دکمه‌های Alt+1 هم برای تغییر نمودار قیمتی به نمودار میله ای استفاده کنید.
  • نمایش نمودار قیمتی در قالب نمودار شمعی (Candlesticks) – : با کلیک روی این آیکون قیمت‌ها در قالب نمودار شمعی نمایش داده خواهند شد. شما می‌توانید از دکلمه‌های Alt+2 هم برای این کار استفاده کنید.
  • نمایش نمودار قیمتی در قالب نمودار خطی (Line Chart) – : با کلیک روی این آیکون قیمت‌ها در قالب نمودار خطی نمایش داده خواهند شد. شما می‌توانید از دکمه‌های Alt+3 هم برای این کار استفاده کنید.
  • بزرگ‌نمایی نمودار قیمتی – : با اجرای این دستور نمودار قیمتی بزرگ‌نمایی خواهد شد. راه سریع‌تر برای این کار استفاده از دکمه + در کیبورد است.
  • کوچک نمایی نمودار قیمتی – : با اجرای این دستور نمودار قیمتی کوچک‌تر خواهد شد و داده‌های قیمتی بیشتری در نمودار قیمتی نشان داده خواهد شد. برای این کار می‌توان از دکمه – هم استفاده کنید.
  • نمایش نمودارهای قیمتی در قالب tile – : با کلیک روی این آیکون تمامی نمودارهای قیمتی در کنار یکدیگر به صورت افقی و عمودی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از دکمه‌های Alt+R هم برای این کار استفاده کنید.
  • حرکت خودکار نمودار به سمت آخرین قیمت بازار – : اگر این دکمه فعال باشد، نمودار قیمتی به طور خودکار به آخرین داده‌های قیمتی (به روز ترین قیمت) حرکت خواهد کرد.
  • انتقال نمودار قیمتی به سمت چپ – : اگر این آیکون فعال باشد، نمودار از سمت راست پنجره قیمتی فاصله خواهد گرفت. این دستور می‌تواند برای برآوردهای آتی قیمتی کاربرد داشته باشد. به طور مثال در اندیکاتور ایچیموکو برای مشاهده ابر آتی باید این دستور را اجرا کرد.
  • اضافه کردن اندیکاتور به نمودار قیمتی – : به وسیله این آیکون می‌توانید اندیکاتورهای پیش فرض متاتریدر را به نمودار قیمتی اضافه کنید. همچنین می‌توان از منوی Insert هم برای اضافه کردن اندیکاتور به نمودار قیمتی استفاده کرد.
  • مدیریت دوره‌های زمانی نمودار قیمتی – : با کلیک روی این آیکون منویی از تایم فریم‌های مختلف نشان داده می‌شود. با انتخاب دوره زمانی مثلاً یک روزه، تغییرات نمودار قیمتی را به روزانه تغییر دهید (نمودار روزانه).
  • مدیریت تمپلیت ها – : با کلیک روی این آیکون منویی از تمپلت های موجود نشان داده خواهد شد. شما می‌توانید با انتخاب تمپلیت مورد نظر آن را بر نمودار قیمتی اعمال کنید.

اکثر دستوراتی که در بخش نوار ابزار نمودارها تعبیه شده، در منوی نمودار (Charts) هم وجود دارند. علاوه بر این می‌توان با کلیک راست روی نمودار قیمتی به این دستورات دسترسی داشت.


3. نوار ابزار رسم خطوط و اشکال هندسی (Line Studies):

ابزار رسم خطوط و اشکال هندسی و همچنین متن‌ها در نوار ابزاری با همین نام گردآوری شده‌اند. تمامی این ابزار را می‌توانید در منوی Insert هم مشاهده کنید.
برای افزودن دستورات یا حذف آن‌ها از نوار ابزار کافی است روی نوار ابزار کلیک راست کنید و گزینه Customize را انتخاب کنید. دستوراتی که در بخش Available قرار دارند را می‌توانید با دو بار کلیک روی آن به نوار ابزار اضافه کنید و یا با دو بار کلیک روی دستوراتی که در بخش Selected قرار گرفته‌اند آن‌ها را از نوار ابزار حذف کنید.
کسانی که خود اقدام به تحلیل بازار های مالی می کنند ، معمولا با استفاده از رسم خطوط مقاومت و حمایت ، رسم کانال های قیمتی که قیمت جفت ارز در این کانال ها جابجا می شود ، سیگنال های خرید و فروش را مشخص کرده و بر اساس تحلیل هایشان و نیز با استفاده از اندیکارتور های آماده اقدام به خرید و یا فروش می کنند.

  • تبدیل نماگر ماوس به حالت استاندارد –
  •  تبدیل ماوس به خط کش – : با فعال کردن این آیکون می‌توانید از نماگر ماوس به عنوان خط کش استفاده کنید. بایستی توجه داشت که این قابلیت تنها در نمودار قیمتی که انتخاب شده کار خواهد کرد. شما می‌توانید به وسیله خط کش فاصله دو نقطه در نمودار قیمتی را اندازه بگیرید. برای این کار کافی است روی نقطه مورد نظر کلیک کنید و دکمه سمت چپ ماوس را نگه دارید. حال با انتقال ماوس به نقطه دوم، اطلاعات مربوط به تفاوت این دو نقطه در نمودار ظاهر خواهد شد. توجه داشته باشید که در انجام این کار نباید دستتان را از روی دکمه سمت چپ ماوس بردارید. اطلاعات نمایش داده شده به ترتیب از سمت چپ به راست عبارت‌اند از: تعداد کندل های قیمتی بین دو نقطه – فاصله بین دو نقطه (پیپ) – نرخ فعلی بازار در نقطه دوم.
  • اضافه کردن دیدگاه – : متنی که در قالب دیدگاه به نمودار اضافه شود به خود نمودار قیمتی می‌چسبد. یعنی با حرکت در نمودار قیمتی، محل دیدگاه هم تغییر خواهد کرد.
  • اضافه کردن برچسب متنی – : بعد از کلیک روی این آیکون می‌توانید در هر بخش از نمودار که تمایل داشتید متن اضافه کنید. تفاوت برچسب متنی با “کامنت یا دیدگاه” در این است که برچسب متنی به پنجره قیمتی می‌چسبد. یعنی با حرکت در تاریخچه قیمتی، محل برچسب متنی تغییری نخواهد کرد.
  • مدیریت نمادهای گرافیکی – : به وسیله این آیکون می‌توانید نمادهای گرافیکی مثل علامت ضربدر یا فلش را به نمودار اضافه کنید.

 

4. نوار ابزار تایم فریم‌ها یا بازه‌های زمانی (timeframes):

تفاوت نمودارهای روزانه و هفتگی در چیست؟ تفاوت نمودارهای زمانی به عمر کندل های قیمتی که در نمودار نشان داده می‌شود بستگی دارد. به طور مثال در نمودار روزانه هر کندل یا نوار قیمتی نشانگر تغییرات قیمت در یک روز است. در نمودار قیمتی ۵ دقیقه هر کندل یا نوار قیمتی نشانگر تغییرات پنج دقیقه بازار است.

  • نمودار ماهانه – MN
  • نمودار هفتگی – W1
  • نمودار روزانه – D1
  • نمودار چهارساعته – H4
  • نمودار یک‌ساعته – H1
  • نمودار نیم‌ساعته – M30
  • نمودار پانزده دقیقه – M15
  • نمودار پنج دقیقه – M5
  • نمودار یک دقیقه – M1

برای اضافه یا حذف کردن دوره‌های زمانی مختلف در نوار ابزار Timeframe کافی است روی نوار ابزار راست کلیک کنید و گزینه Customize را انتخاب کنید.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *