زمان انتشار:
23:28 - 2021.04.17

ایچیموکو کینکو هیو (‏Ichimoku Kinko Hyo‏)‏

اندیکاتور ایچیموکو که آن را نمودار ابری ایچیموکو هم می نامند، ازجمله ابزارهای تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور توسط ‏هوسودا گوئیچی که روزنامه نگاری ژاپنی بود، در دهه 1930 میلادی ابداع شد.‏

شما اینجا هستید:

Loading

تاریخچه

اندیکاتور ایچیموکو که آن را نمودار ابری ایچیموکو می نامند، ازجمله ابزارهای تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور توسط هوسودا گوئیچی که روزنامه نگاری ژاپنی بود، در دهه 1930 میلادی ابداع شد.
گوئیچی برای ابداع و ارتقاء اندیکاتور ایچیموکو، سی سال از عمر خود را صرف آن کرد. پس از این مدت زمان و با اطمینان کامل از نتایج کار، در سال 1960 آن را بطور عمومی معرفی کرد.

نصب و راه اندازی

اندیکاتور ایچیموکو کینکو هیو به صورت پیش فرض در نرم افزار متاتریدر وجود دارد.

مطابق تصویر فوق می توانید این اندیکاتور را در سه مکان، در قسمت Indicators –> Trend ،متاترید پیدا کنید.

اجزای تشکیل دهنده

  1. تنکان سن یا Tenkan-sen : این جزء در اندیکاتور ایچیموکو، با خط قرمز نشان داده می شود که میانگین متحرک کوتاه مدت است و حرکات قیمتی کوتاه مدت در بازار را ارائه می دهد. برای محاسبه این خط، مجموع پایین ترین قیمت ۹ کند آخر و بالاترین قیمت ۹ کندل آخر، تقسیم بر ۲ می گردد. با این کار، مقدار میانی بالاترین و پایین ترین قیمت 9 کندل انتهایی حاصل می شود. بنابراین، وجود این خط در تحلیل تکنیکال، موجب ارائه دیدگاه بهتری از حرکات کوتاه مدت بازار می شود.
  2. کیجون سن یا Kijun-sen : برطبق آموزش ایچیموکو، در اندیکاتور ایچیموکو، خط آبی رنگ نشان دهنده کیجون سن یا میانگین متحرک بلند مدت است. این جزء نیز حرکات قیمت میان مدت برای بازار را نشان می دهد. مجاسبه ی این جزء از اندیکاتور ایچیموکو نیز مانند تنکان است. تنها تفاوت این است که در اینجا، محاسبه روی 26 کندل آخر انجام می شود. این امر سبب می شود که دید میان مدتی را از رفتار بازار مشاهده کنیم.
  3. چیکو اسپن یا Chikou Span : چیکو اسپن، همان خط سبز رنگ در اندیکاتور ایچیموکو است که نمودار خطی قیمتی نیز نامیده می شود. این خط، همان نمودار خطی ساده بوده که درنتیجه ی اتصال قیمت بسته شدن کندل ها با هم شکل می  گیرد. سپس، به تعداد 26 کندل به طرف چپ منتقل شده است.
  4. سنکو اسپن A یا Up Kumo : این یکی از خطوط در اندیکاتور ایچیموکو بوده که سبب تشکیل حاشیه ابرهای کومو می گردد. برای محاسبه این خط، میانگین دو خط کیجون سن (آبی) و تنکاسن سن (قرمز) به تعداد 26 کندل به سمت راست منتقل می شود.
  5. سنکو اسپن B یا Down Kumo : این خط در اندیکاتور ایچیموکو، سبب شکل گیری حاشیه ابرهای کومو می شود. به منظور محاسبه این خط، ابتدا میانگین پایین ترین قیمت و بالاترین قیمت در 52 کندل گذشته محاسبه شده و سپس، به تعداد 26 کندل به سمت راست انتقال می یابد.
  6. ابر کومو : فاصله میان خطوط سنکو اسپن A و B سبب تشکیل ابر کومو می شود.

فرمول محاسبه

Conversion Line (tenkan sen)=(9-PH+9-PL)/2

Base Line (kijun sen)=(26-PH + 26-PL)/2

Leading Span A (senkou span A)=(CL + Base Line)/2

Leading Span B (senkou span B)=(52-PH + 52-PL)/2

Lagging Span (chikou span)=Close plotted 26 periods in the past

  • PH=Period high
  • PL=Period low
  • CL=Conversion line

سیگنال گیری

  • پیش بینی روند: به طور کلی روند صعودی است اگر قیمت بالای ابر باشد و نزولی است اگر قیمت زیر ابر باشد.
    وقتی Span A به بالای  Span B می رود ، این امر به تأیید روند صعودی کمک می کند. هنگامی که Span A در حال سقوط و به زیر Span B می رود، این امر به تایید روند نزولی کمک می کند.
  • پیش بینی سطوح حمایت و مقاومت: معامله گرها معمولاً از ابر کومو به عنوان منطقه حمایت و مقاومت استفاده می کنند. ابر کومو سطوح حمایت یا مقاومت را فراهم می کند، که می تواند از آن برای پیش بینی واکنش های آینده قیمت استفاده کرد. این خصوصیت ابر ایچی موکو، آن را از بسیاری دیگر از اندیکاتور های تکنیکال جدا می کند که فقط سطوح حمایت و مقاومت را برای تاریخ و زمان فعلی مشخص می کنند.
    معامله گران باید از ابر ایچی موکو به همراه سایر اندیکاتور های تکنیکال استفاده کنند تا نسبت سود به زیانشان را افزایش دهند. به عنوان مثال ، ایچی موکو اغلب با شاخص مقاومت نسبی (RSI) جفت می شود ، که می تواند برای تأیید حرکت در جهت خاصی استفاده شود. همچنین مهم است که به روندهای بزرگتر نگاه کنید تا ببینید که روندهای کوچکتر در آنها چگونه قرار می گیرند. به عنوان مثال ، در طی یک روند نزولی بسیار قوی ، قیمت ممکن است به طور موقت ، قبل از سقوط دوباره به ابر یا کمی بالاتر از آن وارد شود. تنها تمرکز روی اندیکاتور به معنای از دست دادن این تصویر بزرگتر است که قیمت تحت فشار فروش طولانی مدت است.معامله گر تازه کار در این حالت ممکن است به اشتباه وارد معامله خرید شود و در ادامه روند نزولی بزرگ ضرر کند!
  • کراس اوور: کراس اوورها روش دیگری برای استفاده از اندیکاتور ایچی موکو است. مراقب باشید که خط تبدیل(Tenkan-sen) به بالای خط پایه(Kijun-Sen) حرکت کند ، به ویژه هنگامی که قیمت بالاتر از ابر باشد. این می تواند یک سیگنال خرید قدرتمند باشد. یک گزینه این است که معامله را تا زمانی که خط تبدیل(Tenkan-sen) به زیر خط پایه(Kijun-Sen) برگردد، نگه دارید. از هر یک از خطوط دیگر نیز می توان به عنوان نقاط خروج نیز استفاده کرد.

تفاوت بین اندیکاتور ایچی موکو و میانگین متحرک:
در حالی که ایچی موکو از میانگین ها استفاده می کند ، اما متفاوت از یک میانگین متحرک معمولی است. میانگین متحرک ساده(SMA) قیمت های بسته(Close) کندل ها را جمع می کند و کل را بر تعداد این کندل ها تقسیم می کند. در یک میانگین متحرک 10 دوره ای ، قیمت های پایانی 10 دوره گذشته اضافه می شود ، سپس بر 10 تقسیم می شود تا میانگین بدست آید.
توجه کنید که محاسبات ایچیموکو چقدر متفاوت است؟ کومو بر اساس پستی(Low) و بلندی(High) ها در یک دوره تنظیم می شوند و سپس به دو تقسیم می شوند. بنابراین ، میانگین های Ichimoku با میانگین متحرک سنتی متفاوت خواهد بود ، حتی اگر از تعداد دوره های مشابه استفاده شود.
یک اندیکاتور بهتر از اندیکاتور دیگر نیست ، آنها فقط اطلاعات را به روش های مختلف ارائه می دهند.

محدودیت های استفاده از ابر ایچیموکو:

این اندیکاتور می تواند نمودار را با تمام خطوطش شلوغ نشان دهد. برای رفع این مشکل ، در تنظیمات اندیکاتور، می توان خطوط خاصی را پنهان کرد. به عنوان مثال ، همه خطوط را می توان پنهان کرد ، به جز Span A و Span B که ابر را ایجاد می کنند.
هر معامله گر باید تمرکز کند که کدام خطوط اطلاعات بیشتری را به او ارائه می دهند و سپس خطوطی که باعث حواس پرتی اش می شود را مخفی کند.

محدودیت دیگر ایچی موکو این است که براساس داده های تاریخی ساخته شده است. در حالی که دو مورد از این نقاط داده در آینده ترسیم شده اند ، اما هیچ چیزی در فرمول ذاتی پیش بینی کننده نیست. میانگین ها در آینده به سادگی تغییر می کنند.

همچنین کومو می تواند برای مدت طولانی بی ربط باشد ، زیرا قیمت بسیار بالاتر یا بسیار پایینتر از آن باقی می ماند. در مواقعی از این دست ، خط تبدیل(Tenkan-sen) ، خط پایه(Kijun-sen) و کراس اوورهای آنها اهمیت بیشتری پیدا می کند ، زیرا به طور کلی به قیمت نزدیک تر هستند.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *