زمان انتشار:
23:57 - 2021.04.17

فراکتال (Fractals)

فراکتال به اندیکاتور پرخال نیز شهرت دارند. پرخال ها، شاخصی است برای مشخص کردن اوج ها و فرودهای نمودار در مواقعی که حرکت قیمت متوقف و یا وارونه شده است. این نقاط برگشتی به ترتیب اوج ها و فرودها نامیده می شوند.

شما اینجا هستید:

Loading

تاریخچه

فراکتال، از جمله ابزارهای تحلیل نمودار قیمت ها است که به طور فزاینده ای توسط معامله گران کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. فراکتال به اندیکاتور پرخال نیز شهرت دارند. پرخال ها، شاخصی است برای مشخص کردن اوج ها و فرودهای نمودار در مواقعی که حرکت قیمت متوقف و یا وارونه شده است. این نقاط برگشتی به ترتیب اوج ها و فرودها نامیده می شوند.

اندیکاتور فراکتال یکی از ابزارهایی است که توسط دکتر بیل ویلیامز به دنیای تحلیل تکنیکال معرفی شد. در لغت، فراکتال به ساختاری هندسی گفته می‌شود که همانند دانه‌های برف و بسیاری از نمونه‌های طبیعی، از ساختاری تکرار‌شونده تشکیل شده است. به طور کلی اندیکاتور فراکتال از 5 کندل قیمتی تشکیل شده است که کندل شماره 3 به طور همزمان از 2 کندل قبل یا بعد، پایین‌تر یا بالاتر است. بالا یا پایین‌تر بودن کندل وسط به تحلیلگران کمک می‌کند تا روند نزولی و صعودی را از هم تشخیص دهند.

نصب و راه اندازی

این اندیکاتور به طور پیش‌فرض در متاتریدر (MT4) وجود دارد. برای اضافه کردن آن به نمودار قیمتی کافی است از منوی Insert به منوی Indicators بروید و سپس روی گزینه Bill Williams کلیک کنید. در منوی باز شده اندیکاتور Fractals را انتخاب کنید.

این اندیکاتور به طور پیش‌فرض در متاتریدر (MT4) وجود دارد. برای اضافه کردن آن به نمودار قیمتی کافی است از منوی Insert به منوی Indicators بروید و سپس روی گزینه Bill Williams کلیک کنید. در منوی باز شده اندیکاتور fractals را انتخاب کنید.

اجزای تشکیل دهنده

  • فراکتال های صعودی با فلش رو به پایین و فراکتال های نزولی با یک فلش رو به بالا مشخص می شوند.
  • فراکتال ها از پنج میله یا بیشتر تشکیل شده اند .
  • یک فراکتال صعودی زمانی نشان داده می‌شود که یک نقطه نزولی دارای دو کندل نزولی بالاتر از خود در هر طرف باشد.
  • یک فراکتال نزولی زمانی نشان داده می‌شود که یک نقطه صعودی دارای دو کندل صعودی بالاتر از خود در هر طرف باشد.

سیگنال گیری

پرخال ها از یک گروه حدود پنج میله ای تشکیل می شود که دو تای اولی آنها بطور موفق صعود کرده (یا سقوط) کرده اند و دو تای آخری پایین آمده اند (یا صعود کرده اند) و یکی در وسط بیشترین صعود (یا سقوط) را دارد که در مجموع یک گروه را تشکیل می دهند.

  • پرخال خرید، یک پیکان رو به بالا است.
  • پرخال فروش، یک پیکان رو به پایین است.
الگوهای بازگشتی فراکتال

در تحلیل تکنیکال، یک فراکتال برابر با یک الگوی بازگشتی ۵ کندلی است.

برای یک الگوی بازگشتی فراکتال صعودی بایستی:

  • سومین کندل از ۵ کندل پایین ترین کف را ایجاد کرده باشد.
  • اولین دو کندل کف های بالاتری نسبت به کندل وسط ایجاد کرده باشند.
  • آخرین دو کندل نیز کف های بالاتری نسبت به کندل وسط ایجاد کرده باشند.

یک الگوی بازگشتی فراکتال صعودی، از پایان یک روند نزولی کوتاه مدت و شروع یک روند صعودی خبر می دهد. معامله گران ممکن است از این الگو جهت ورود به یک موقعیت خرید یا خروج از یک موقعیت فروش استفاده کنند.

یک الگوی بازگشتی فراکتال صعودی، از پایان یک روند نزولی کوتاه مدت و شروع یک روند صعودی خبر می دهد. معامله گران ممکن است از این الگو جهت ورود به یک موقعیت خرید یا خروج از یک موقعیت فروش استفاده کنند.

در الگوی بازگشتی فراکتال نزولی:

  • سومین کندل از ۵ کندل، بالاترین قله را تشکیل می دهد.
  • اولین دو کندل دارای قله های پایین تری نسبت به کندل وسط می باشند.
  • آخرین دو کندل دارای قله های پایین تری نسبت به کندل وسط می باشند.

یک الگوی بازگشتی فراکتال نزولی، خبر از پایان یک روند صعودی کوتاه مدت و شروع یک روند نزولی جدید می دهد.

یک الگوی بازگشتی فراکتال نزولی، خبر از پایان یک روند صعودی کوتاه مدت و شروع یک روند نزولی جدید می دهد.

اندیکاتور فراکتال یکی از ۵ اندیکاتور سیستم معاملاتی بیل ویلیامز است. بر اساس این سیستم، اندیکاتور فراکتال بایستی به همراه اندیکاتور تمساح استفاده گردد.

فراکتال ها بایستی بصورت زیر مورد استفاده قرار گیرند:

اگر فراکتال صعودی، بالاتر از دندان تمساح (خط قرمز) قرار گرفته باشد معامله گران بایستی اندکی بالاتر از فراکتال صعودی، سفارش خرید قرار دهند.

اگر فراکتال نزولی، پایین تر از دندان تمساح قرار گرفته باشد معامله گران بایستی اندکی پایین تر از فراکتال نزولی، یک سفارش فروش قرار دهند.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *