زمان انتشار:
23:45 - 2021.04.17

شاخص کانال کالا (CCI)

CCI یا همان «شاخص کانال کالا» (Commodity Channel Indicator) به وسیله «دانِلد لمبرت» (Donlad Lambert) در حدود ۴۰ سال پیش به وجود آمده است. لمبرت یک معامله‌گر کالا بود و از این اندیکاتور برای تحلیل مبادلات کالایی استفاده می‌کرد. این شاخص یک اندیکاتور نوسان یا همان «اسیلاتور» (Oscillator) است. اسیلاتور یک ابزار تحلیل تکنیکال است که بین دو کران بالا و پایین محدوده‌ای را مشخص می‌کند و پس از آن، یک کاتور روند می‌سازد که بین این دو حد نوسان می‌کند. این شاخص هم‌چنین بر پایه «شتاب» یا «تکانه» (Momentum) روند است.

شما اینجا هستید:

Loading

تاریخچه

شاخص کانال کالا CCI توسط دونالد لمبرت توسعه یافته و در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. شاخص کانال کالا CCI یک شاخص همه کاره است که می تواند برای شناسایی روند جدید یا هشدار نسبت به شرایط برگشتی بازار مورد استفاده قرار گیرد.

لمبرت در ابتدا CCI را برای شناسایی چرخش‌های دوره‌ای کالاها ایجاد کرد ، اما این شاخص را می توان با موفقیت برای شاخص ها ، ETF ، سهام و سایر اوراق بهادار اعمال کرد. به طور کلی ، CCI سطح قیمت فعلی را نسبت به یک سطح متوسط قیمت در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می کند.

شاخص کانال کالا CCI وقتی قیمتها خیلی بالاتر از حد متوسط باشد نسبتاً بالا است اما وقتی قیمتها خیلی کمتر از حد متوسط باشد نسبتاً پایین است. به این ترتیب می توان از CCI برای شناسایی سطح اشباع خرید و فروش استفاده کرد.

شاخص کانال کالا CCI تفاوت بین تغییر قیمت یک اوراق بهادار و میانگین تغییر قیمت آن را اندازه می گیرد. قرائت مثبت زیاد، نشان می دهد که قیمتها کاملاً بالاتر از حد متوسط خود هستند ، که این نشان دهنده قدرت روند است. قرائت منفی پایین، نشان می دهد که قیمت ها کاملاً کمتر از حد متوسط هستند که نشان دهنده ضعف روند است.

نصب و راه اندازی

اندیکاتور CCI به صورت پیش فرض در نرم افزار متاتریدر وجود دارد.

در تصویر زیر نحوه اضافه کردن اندیکارتور CCI به نرم افزار متاتریدر آموزش داده شده است.

اجزای تشکیل دهنده

شاخص کانال کالا CCI می تواند به عنوان یک شاخص همزمان یا پیشرو استفاده شود. به عنوان یک نشانگر تصادفی ، افزایش بیش از ۱۰۰+ نشان دهنده عملکرد قوی قیمت است که می تواند آغاز روند صعودی باشد. پلاگین های زیر -۱۰۰ عملکرد ضعیف قیمت را نشان می دهد که می تواند آغاز روند نزولی باشد.

 

فرمول محاسبه

فرض کنید می‌خواهیم شاخص کانال کالا را برای ۲۰ دوره اخیر محاسبه کنیم. اگر قصد استفاده از تعداد دوره‌های متفاوتی داشته باشید، باید فرمول محاسبه CCI را تغییر دهید. ابتدا «قیمت بالا» (High Price)، «قیمت پایین» (Low Price) و «قیمت بسته شدن» (Closing Price) را برای 20 دوره محاسبه کنید و قیمت نمونه را به دست آورید. سپس، 20 دوره میانگین متحرک قیمت نمونه را با جمع کردن 20 قیمت نمونه آخر و تقسیم آن بر 20 محاسبه کنید و انحراف از میانگین را با کم کردن میانگین متحرک از قیمت نمونه برای ۲۰ دوره آخر به دست آورید.

دقت کنید که باید قدرمطلق‌ها را با یکدیگر جمع کنید (منفی‌ها را مثبت در نظر بگیرید) و سپس مجموع اختلاف از میانگین‌ها را بر تعداد دوره که در اینجا برابر ۲۰ است، تقسیم کنید. باید به‌روزترین قیمت نمونه میانگین متحرک و میانگین انحراف را در فرمول وارد کنید تا CCI جاری به دست آید. این فرایند باید به ازای هر دوره جدید تکرار شود.

CCI مطابق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

که در آن:

در فرمول اخیر،P تعداد دوره‌ها، H بالاترین قیمت، L پایین‌ترین قیمت و C قیمت بسته‌ شدن سهم در پایان دوره است. همچنین، MA
«میانگین متحرک» (Moving Average) است که به صورت زیر به دست می آید:

و MD همان انحراف میانگین مطلق است که این‌گونه محاسبه می‌شود:

همان‌طور که می‌بینیم، در فرمول محاسبه CCI یک ضریب 1/0.015 وجود دارد. این عدد همان ثابت لمبرت است. لمبرت بقیه فرمول را در این عدد ضرب می‌کرد تا بیشتر مقادیری که از CCI به دست می‌آید بین 100- و 100+ قرار بگیرد. در نتیجه، ۷۰ تا ۸۰ درصد مقادیر بین این بازه قرار می‌گیرند. اینکه چه درصدی از مقادیر CCI در بازه ۱۰۰- تا ۱۰۰+ قرار بگیرد، تحت تأثیر تعداد دوره‌هاست.

اگر تعداد دوره‌های انتخاب شده کم و مدت زمان هر دوره محدود باشد، درصد اندکی از مقادیر به دست آمده اندیکاتور CCI بین ۱۰۰- تا ۱۰۰+ خواهد بود. در مقابل، اگر تعداد دوره‌ها بیشتر باشد، درصد قابل توجهی از مقادیر محاسبه شده در بازه ۱۰۰- تا ۱۰۰+ قرار خواهد گرفت.

سیگنال گیری

همانطور که گفته شد ، بیشترین حرکت CCI بین -۱۰۰ و +۱۰۰ اتفاق می افتد. حرکتی که بیش از این محدوده باشد قدرت یا ضعف غیرمعمولی را نشان می دهد که می تواند حرکت گسترده را پیش بینی کند. این سطوح را به عنوان فیلترهای صعودی یا نزولی در نظر بگیرید. در تحلیل تکنیکال ، شاخص کانال کالا CCI گاوها را مثبت و خرس ها را منفی می‌داند. با این حال ، استفاده از کراس اوورهای ساده با خط صفر می تواند سیگنالهای زیادی را ایجاد کند. لازم به ذکر است که سیگنالهای خرید و فروش با تاخیر صادر می شوند.

سطوح اشباع خرید و فروش:

تعریف خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد برای شاخص کانال کالا CCI متفاوت است. شناسایی سطوح اشباع خرید و فروش می تواند با شاخص کانال کالا (CCI) قدری مشکل باشد. اولاً ، CCI یک نوسان ساز بی حد و مرز است و از نظر تئوری ، هیچ محدودیتی برای بالا و پایین وجود ندارد و شناسایی سطوح اشباع را با گذشت زمان و تجربه امکانپذیر خواهد بود.

دوما اوراق بهادار می تواند با اینکه به محدوده های اشباع وارد شده باشند همچنان به حرکت در همان روند قبلی ادامه دهند.

واگرایی های صعودی / نزولی:

واگرایی ها نشان دهنده یک نقطه بازگشت بالقوه هستند زیرا حرکت جهشی قیمت را تأیید نمی کند. واگرایی صعودی زمانی اتفاق می افتد که قیمت سطح پایین تری را ایجاد می کند و CCI پایین ترین سطحی را تشکیل می دهد که حرکت نزولی کمتری را نشان می دهد. واگرایی نزولی زمانی شکل می گیرد که قیمت یک بالاترین سطح را ثبت کند و CCI یک بالاترین سطحی را تشکیل می دهد که حرکت صعودی کمتری را نشان می دهد.

قبل از اینکه بیش از حد از واگرایی ها به عنوان شاخص های معکوس بزرگ توجه شما را به خود جلب کنند، توجه داشته باشید که واگرایی ها در یک روند قوی می توانند گمراه کننده باشند. یک روند صعودی قوی می تواند واگرایی های نزولی بی شماری را قبل از واقعی شدن قیمت بالایی نشان دهد. برعکس ، واگرایی های صعودی اغلب در روند نزولی گسترده ظاهر می شوند.

تأیید کلید واگرایی است. در حالی که واگرایی ها منعکس کننده تحولی است که می تواند روند معکوس را پیش بینی کند ، تحلیلگران باید یک نقطه تأیید برای CCI یا نمودار قیمت تعیین کنند. واگرایی نزولی را می توان با شکست زیر صفر در CCI یا شکست حمایت در نمودار قیمت تأیید کرد. برعکس ، یک واگرایی صعودی می تواند با شکست بالای صفر در CCI یا شکست مقاومت در نمودار قیمت تأیید شود.

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *