زمان انتشار:
23:37 - 2021.04.17

توقف و معکوس سهموی (Parabolic SAR)

اندیکاتور پارابولیک سار یک شاخص تشخیص روند محبوب است که توسط تکنسین معروف به نام Welles Wilder طراحی و ارائه شده است؛ این اندیکاتور که شاخص توقف پارابولیک و برگشت آن می باشد در بین معامله گران به یکی از اندیکاتورهای بسیار محبوب تبدیل شده است. معامله گران از اندیکاتور Parabolic Sar برای مشخص نمودن حرکت کوتاه مدت یک دارایی و سهم استفاده می کنند. این اندیکاتور می تواند دستور استاپ لاس را در زمان مناسب تعیین کند.

شما اینجا هستید:

Loading

تاریخچه

اندیکاتور پارابولیک سار (به انگلیسی Parabolic SAR) توسط ولز وایلدر (Welles Wilder) آمریکایی ابداع شد. وی متولد سال ۱۹۳۰ بوده و دارای مدرک مهندسی مکانیک می‌باشد. شهرت وایلدر بخاطر فعالیت‌های گسترده در بازار املاک و مستغلات و تحلیل تکنیکال است. خلق اندیکاتورهای پرکاربرد و خارق‌العاده دیگری نظیر میانگین محدوده واقعی (Average True Range)، میانگین حرکت جهت‌دار (Average Directional Index) و اندیکاتور شناخته شده RSI از دیگر دستاوردهای او است.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، اندیکاتورها توابع ریاضی هستند که با استفاده از یک سری فرمول‌ها، سعی در تعیین روندها و یا پیش‌بینی آینده قیمت دارند. پارابولیک سار نیز یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد بازارهای مالی دنیاست. این اندیکاتور در مجموعه اندیکاتورهای تأییدکننده و تأخیری قرار می‌گیرد. نمای کلی این اندیکاتور به صورت نقطه‌چین‌هایی است که در بالا یا پایین نمودار قیمتی قرار دارند. از این اندیکاتور بیشتر برای تأیید صعودی یا نزولی بودن روند استفاده می‌شود.

Parabolic در انگلیسی به معنای سهمی‌شکل بودن و SAR نیز مخفف Stop And Reversal است. لذا در فارسی به این اندیکاتور، “توقف و بازگشت سهموی” نیز می‌گویند.

در تصویر زیر شمای کلی اندیکاتور Parabolic SAR را مشاهده می‌کنید.

نصب و راه اندازی

اندیکاتور پارابولیک سار به صورت پیش فرض در نرم افزار متاتریدر وجود دارد.
اگر نمی دانید چگونه فایلی را به متاتریدر اضافه کنید می توانید آن را در دسته بندی آموزش متاتریدر پیدا کنید.

اجزای تشکیل دهنده

  1. Step: مقدار پیش فرض ۰/۰۲ است و برای بالا بردن حساسیت اندیکاتور می توان این عدد را کوچکتر کرد که با این عمل نقطه چین ها به همدیگر نزدیکتر می شود. برای کاهش میزان حساسیت می توانید عددی بزرگتر وارد کنید و در نتیجه نقطه چین ها از همدیگر فاصله می گیرند.
  2. Maximum: مقدار پیش فرض ۰/۲ است. آخرین ضریب شتابی است که اندیکاتور در طی یک‌روند می‌تواند بر مبنای آن محاسبه شود. بعبارتی دیگر بر میزان حساسیت در قیمت step می افزاید.

فرمول محاسبه

P(t)=P(t-1)+AF*(EP(t-1)-P(t-1))

در فرمول بالا:

(P(t :ارزش فعلی اندیکاتور

(P(t-1 : ارزش اندیکاتور در دوره های قبل

AF : عامل شتاب، به طور کلی افزایش با گام 0.02 در فاصله [0.02، 0.2]

(EP(t-1 :حداقل/ حداکثر قیمت در دوره های قبلی

سیگنال گیری

۱- تایید روند

  • قرار گرفتن زیر نمودار قیمت،اندیکاتور روند صعودی را تأیید می کند.
  • قرار گرفتن بالای نمودار قیمت،اندیکاتور روند نزولی را تأیید می کند.

۲- مشخص کردن نقاط بستن یا حد ضرر پوزیشن ها (موقعیت ها)

  • اگر قیمت زیر اندیکاتور در روند صعودی قرار گیرد تأیید به بستن پوزیشن های خرید است.
  • اگر قیمت بالای اندیکاتور در روند نزولی قرار گیرد تأیید به بستن پوزیشن های فروش است.

اهمیت سیگنال با استفاده از عامل شتاب تعیین می شود. هر زمانی که قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت قبلی باشد در یک روند صعودی، و پایین تر از قیمت قبلی باشد در یک روند نزولی، عامل شتاب افزایش می یابد. اعتقاد بر این است که اندیکاتور قابل اعتماد است، زمانی که قیمت و حرکت اندیکاتور موازی باشند، کمتر قابل اعتماد است اگر آنها همگرا باشند.

اگر روند جدید سهم تایید نمی شود با استفاده از این اندیکاتور پارابولیک سار، می توان تغییر مسیر روند را شناسایی کرد و نیز با استفاده از اندیکاتور پارابولیک‌سار می توان حد ضرر را مشخص نمود.

۳- حمایت و مقاومت دینامیک

یکی دیگر از کاربردهایی که می‌توان از این اندیکاتور به دست آورد، استفاده از آن به عنوان سطوح حمایت یا مقاومت است. همانند میانگین‌های متحرک یا باندهای بولینگر که قبل‌تر در مورد آن‎‌ها توضیح داده شد، پارابولیک سار نیز می‌تواند به خوبی این نقش را ایفا کند.

  • اگر نقاط اندیکاتور Parabolic SAR در بالای کندل‌ها قرار گیرند، اندیکاتور نقش مقاومت را ایفا می‌کند.
  • و بالعکس آن اگر نقاط اندیکاتور در پایین کندل‌ها باشند، Parabolic SAR نقش حمایتی خواهد داشت.

۴- سیگنال بازگشت با همگرایی

پایین یا بالا قرار گرفتن اندیکاتور پارابولیک سار نسبت به کندل‌ها، همیشه به معنای حمایت یا مقاومت بودن آن نیست. در برخی از موارد که اندیکاتور و قیمت به سمت یکدیگر حرکت کرده و اصطلاحا همگرا می‌شوند، این همگرایی نشانه‌ای از بازگشت روند و احتمال شکسته شدن اندیکاتور را نمایش می‌دهد. تصویر بعدی به وضوح همگرا شدن قیمت و اندیکاتور و به نوعی خطای اندیکاتور پارابولیک‌سار را نمایش می‌دهد.

۴- تعیین حد ضرر

یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور پارابولیک‌سار استفاده از آن برای مشخص کردن حد ضرر است. حد ضرر را می‌توان با استفاده از ابزارهای تکنیکالی دیگر مثل سطوح حمایت و مقاومت، سطوح فیبوناچی و … تعیین کرد. اما یکی از ساده‌ترین روش‌های آن استفاده کردن از اندیکاتور پارابولیک‌سار می‌باشد. به این صورت که هنگام تشخیص روند صعودی و ورود به معامله، سطح قیمتی معادل با محل قرار گرفتن نقطه متناظر با کندل ورود به معامله، برابر با حد ضرر شما خواهد بود. در صورتی که پس از ورود به موقعیت معاملاتی قیمت به این سطح برسد حد ضرر شما فعال شده است.

در تصویر بعد مشاهده می‌کنید که قیمت ورود در محدوده 132.144 قرار داشته و حد ضرر با توجه به نقطه مشخص شده روی اندیکاتور 131.430 خواهد بود. توجه کنید که محاسبه حد سود و به تبع آن نسبت حد ضرر به حد سود باید با توجه به سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال صورت گیرد.

۵- ترکیب اندیکاتور پارابولیک سار و اندیکاتور MACD

بارها گفته‌ایم که یک معامله‌گر باید همواره از ترکیب ابزارهای مختلف برای اطمینان از سیگنال‌ها استفاده کند. یکی از ابزارهای تکمیل‌کننده اندیکاتور پارابولیک‌سار نیز اندیکاتور مکدی است. نحوه استفاده همزمان از این دو اندیکاتور به این صورت است که :

  • اگر نقاط پارابولیک‌سار در پایین نمودار ظاهر شد و هیستوگرام مکدی نیز بالاتر از سطح صفر قرار گرفت : سیگنال خرید
  • اگر نقاط پارابولیک‌سار در بالای نمودار ظاهر شد و هیستوگرام مکدی نیز پایین‌تر از سطح صفر قرار گرفت : سیگنال فروش
    صادر می‌شود. به مثال زیر توجه کنید :

Loading

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *